Mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy zuří dlouhá léta konkurenční boj. První argumentují rozsáhlým diagnostickým vybavením, druzí zase zpravidla nižší cenou. Zákazník si může vybrat, čemu důvěřuje víc. Na straně autorizovaných provozoven dříve stálo uznání záruky. Řada motoristů dodnes žije v domnění, že opravou jejich vozu v neautorizovaném servisu automaticky přichází o záruku. Takovéto pravidlo však více než deset let neplatí díky takzvané blokové výjimce pro motorová vozidla.
Podle ní nesmí být servis automobilů výlučně vázaný pouze na autorizovanou síť výrobce značky vozu. Pokud neautorizovaný servis při opravě dodrží automobilkou stanovené postupy a použije náhradní díly odpovídající kvality, není nijak ohroženo právo majitele uplatnit na svůj vůz záruku. Může přitom pracovat s levnějšími součástkami odpovídající kvality.
Ale platnost blokové výjimky příští rok končí. Neautorizované servisy logicky bojují za její prodloužení. Podle společnosti LKQ CZ, která je největším dodavatelem autodílů na českém trhu, je prodloužení platnosti z pohledu zachování otevřenosti trhu nezbytné, zároveň je však třeba dbát na dodržování definovaných zásad.
„Bloková výjimka je přirozenou reakcí na ochranu zákazníků proti pokusům výrobců originálních dílů monopolizovat trh. Stále více součástek je však vyřazováno z konkurenční sféry a jsou vyráběny takzvaně na zakázku. Výrobci originálních dílů tak získávají větší podíl na sekundárním trhu tím, že navrhují systémy, které vylučují nezávislé opravny, a získávají tak monopolní postavení v mnoha klíčových oblastech,“ uvádí Ján Kondáš, ředitel korporátní komunikace LKQ CZ a regionu pro střední a východní Evropu.
Ale platnost blokové výjimky příští rok končí. Neautorizované servisy logicky bojují za její prodloužení. Podle společnosti LKQ CZ, která je největším dodavatelem autodílů na českém trhu, je prodloužení platnosti z pohledu zachování otevřenosti trhu nezbytné, zároveň je však třeba dbát na dodržování definovaných zásad.
„Bloková výjimka je přirozenou reakcí na ochranu zákazníků proti pokusům výrobců originálních dílů monopolizovat trh. Stále více součástek je však vyřazováno z konkurenční sféry a jsou vyráběny takzvaně na zakázku. Výrobci originálních dílů tak získávají větší podíl na sekundárním trhu tím, že navrhují systémy, které vylučují nezávislé opravny, a získávají tak monopolní postavení v mnoha klíčových oblastech,“ uvádí Ján Kondáš, ředitel korporátní komunikace LKQ CZ a regionu pro střední a východní Evropu.
„S koncem blokové výjimky by mohlo dojít k monopolizaci stávajícího trhu a tím i výraznému nárůstu cen oprav vozidel,“ varuje také Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car, franšízové sítě nezávislých autoservisů. „Trh autoopraven samozřejmě není černobílý. Nedá se říct, že by všechny autorizované servisy byly neúměrně předražené, a naopak ty menší nevykonávaly svoji práci s patřičnou profesionalitou. Obzvláště v dnešní ekonomicky složité době je však důležité ponechat zákazníkům možnost svobodné volby, komu při servisování svůj vůz svěří.“
Souhlasí s tím i Ivan Dzido ze společností LKQ, který společně s dalšími kolegy připomínkuje i příslušnou legislativu na úrovni EU: „Pokud se výše uvedené problémy nebudou řešit, vznikne monopol výrobců originálních dílů a jejich smluvních distributorů/opravářů na stále větší množství dílů. To povede k omezenému výběru pro spotřebitele a k inflaci spotřebitelských cen, protože počet nezávislých opraven se sníží, a tím se celkově zúží výběr pro spotřebitele.“
Autor: Martin Šidlák
Zdroj: idnes.cz