Můžu legálně předjet auto s rozsvícenými a blikajícími modrými majáky? A co skupina blikajících aut? Tam je to ještě složitější

Znáte to. Frčíte si po dálnici v pravém pruhu a dojíždíte pomaleji jedoucí auto s aktivními modrými majáky. Klasická situace, která se vám určitě nejednou stala. Dali jste levý blinkr, blikající vůz předjeli a zařadili se. Ovšem nešlo o přestupek?

Modrý nebo modro-červený maják můžou legálně užívat pouze školení řidiči vozidel, která spadají pod zákonem jmenované složky (např. IZS) nebo instituce (např. dopravní podniky). Jakmile je takový maják zapnutý, má daný řidič právo přednosti v jízdě a nemusí dodržovat určité zákonem stanovené předpisy.

Takže můžete takové vozidlo legálně předjet? Typickým příkladem budiž naše nedávná příhoda na dálnici D11, na niž se postupně a s velkým rozestupem od sebe napojily dva hasičské nákladní vozy pod modrými majáky. Ty uháněly v pravém pruhu a my je pomalu dojížděli…

Musíte vědět, že nákladní vozy IZS nemají omezovač klasicky na 80 km/h, ovšem jedou až 110 km/h. Na české dálnici nicméně platí legální maximálka 130 km/h. Je tedy v pořádku předjet vozidlo s aktivními modrými majáky? Zeptali jsme se na Ministerstvu dopravy.

A odtud přišla odpověď, že za určitých podmínek je možné předjet vozidlo s aktivními majáky. Podle zákona ovšem řidiče takového vozidla nesmíte ohrozit ani omezit, a navíc mu musíte umožnit bezpečný a plynulý průjezd.

Nicméně pozor na skupinu vozidel. „Do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými se řidiči ostatních vozidel nesmějí zařazovat,“ cituje zákon František Jemelka z Ministerstva dopravy.

Co to znamená? Že když jedou auta pod majáky ve skupině, vy se nesmíte zařadit mezi ně. Na to konto jsme se optali, jestli je stanovená nějaká vzdálenost mezi vozy s aktivními majáky, která definuje, kdy jde a kdy už nejde o skupinu, ale o dvě samostatná auta s majáky jedoucí za sebou.

izs

 

Předjet auto s aktivními majáky je legální, ovšem jen za určitých podmínek.

Není. Je to tedy pouze na vašem řidičském úsudku, abyste poznali, jestli řidiči vozidel pod majáky jen dodržují bezpečnou vzdálenost ve skupině, nebo jsou v tu chvíli každý samostatnou jednotkou.

Ke skupinám aut jedoucích pod majáky se vážou rovněž pravidla označení. Padla tedy otázka - musí být kolona/skupina vozidel nějak zvláštně označena? Skupina aut s právem přednostní jízdy (tj. aktivní majáky) je označena sama o sobě, právě těmi majáky.

Potřebují skupiny/kolony vozů se zapnutými majáky doprovodná vozidla? Podle Ministerstva dopravy vpředu i vzadu může být taková skupina/kolona doprovázena dalšími automobily. A ty jsou rovněž součástí skupiny, takže se mezi ně nesmíte při předjíždění zařadit.

Naše předjetí hasičských vozidel pod majákem na dálnici tedy přestupkem nebylo. Na druhou stranu dálnice nebo víceproudé komunikace jsou asi jedinými místy, kde se takové předjíždění dá považovat za rozumné. Předjet na jednoproudé okresce například blikající sanitu určitě není dobrý nápad.

 

Autor: Jan Majurník

Zdroj: garaz.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.