Dosud řidičský průkaz pro osobní auto současně platil jen na ty nejslabší motorky s motorem do 50 kubických centimetrů a uměle přiškrcenou rychlostí pod 50 km/h.
Úřady vysvětlují změnu snahou o ulehčení dopravě v městech: skútry zabírají méně místa a produkují méně emisí. Navíc v mnoha zemích mohou řídit i ty silnější lidé jen s řidičským průkazem na auto.
"Doporučujeme ale lidem bez zkušeností zaplatit si kondiční jízdy," dodal mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Na uvolnění pravidel se těší hlavně výrobci a prodejci silnějších skútrů. "Je to opatření, které podporujeme. Může to rozjet prodej skútrů i zlepšit problém s dopravou ve velkých městech," uvedl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.
Ministerstvo dopravy právní změnu vysvětluje evropskou směrnicí, podle které mohou právě skútry odlehčit městům od příliš silného automobilového provozu.
Velká očekávání od změny v legislativě mají i samotní prodejci a dovozci. "Věříme, že se trh výrazně změní a přiláká to k motocyklům další lidi," doufá Petr Hubáček z marketingu Hondy. Podle něj firma chystá speciální strategii právě kvůli zrušení povinnosti samostatných řidičských průkazů pro větší skútry. Už teď například na tuto možnost upozorňuje v reklamě. Ročně se v Česku prodá přes sedm tisíc motocyklů do 125 kubických centimetrů.
Už letos prodeje skútrů v této kategorii rostou o 36 procent. Dealeři to vysvětlují i tím, že někteří lidé nečekají a skútr si kupují už teď, i když na něm zatím jezdí nelegálně.
Zdroj: idnes.cz