Naléhavě potřebujeme trh ojetých elektromobilů: Jinak to nepůjde, říká EU

Evropa potřebuje postupně vybudovat trh ojetých elektromobilů z druhé, třetí a jak tvrdí eurokomisař Frans Timmermans, bude-li to nezbytné, i ze čtvrté ruky. I takovým tvrzením Timmermans komentoval aktuální transformaci automobilové Evropy z fosilních paliv na elektromobilitu. EU se nesmí dívat do minulosti, jinak ji svět údajně převálcuje. Naopak z ní má být exportér nových technologií.

Eurokomisař Frans Timmermans je známý svým nekompromisním postojem v oblasti elektrifikace evropské dopravy a zastáncem co nejdřívějšího ukončení prodeje aut se spalovacími motory. Působí ve funkci viceprezidenta Evropské komise pro klima a Zelenou dohodu, přičemž nedávno zdůraznil svůj postoj k aktuálnímu vývoji situace kolem elektromobility v EU. „V honbě za cílem musíme udržet pozornost, jinak ztratíme směr,“ říká Timmermans.

Potvrdil, že rozhodnutí ukončení prodeje aut produkujících emise do roku 2035 bylo správné a výrazně přispěje k celkové uhlíkové neutralitě do roku 2050. Ve volném překladu se právě rok 2050 dá chápat jako datum, do kterého chce EU legislativní cestou vyřadit z provozu poslední auta jezdící na fosilní paliva (s výjimkou vozidel evidovaných jako historická, se speciálními evidenčními čísly a okleštěným režimem provozu).

Tradici dodržíme

Timmermans dále zdůraznil, že mnoho automobilek již dnes avizuje, že výrobu aut se spalovacími motory ukončí dříve, než v roce 2035. „Evropa má hrdou tradici ve výrobě automobilů a zaslouží si pohnout se se stejnou hrdostí vstříc budoucnosti. Chtěl bych, aby naše továrny vyráběly bezkonkurenční auta nejvyšší kvality a udrželi si pozici lídrů ve světě automobilového průmyslu,“ říká Timmermans.

„Miliony Evropanů denně pracují ve výrobě aut. Miliony rodin jsou závislé na platech těchto pracovníků. Potřebují průmysl, který čerpá z minulosti, ale nežije v ní. Potřebují průmysl, který prosperuje v Evropě a vyváží do světa. Musíme exportovat bezemisní evropská auta na další kontinenty, ale nepřenechávat jim naše pracovní místa a investiční příležitosti. Stejně tak nemůžeme exportovat znečišťující vozidla, která by zvyšovala produkci emisí někde jinde,“ vyzdvihl dále roli EU jako důležitého exportéra technologií a doplnil, že řešením nejsou export ani výroba technologií spalovacích motorů, či dokonce celých aut se spalovacími motory.

Ojetiny jsou cesta

Velmi zajímavá je Timmermansova myšlenka nezbytnosti vybudování trhu ojetých elektromobilů. „Je nutné vybudovat trh aut z druhé, třetí a klidně i čtvrté ruky. Čím více se výrobci zaměří na tvorbu nových modelů, tím rychleji se nové technologie rozšíří a čím bude technologie dostupnější, tím bude levnější,“ popisuje eurokomisař jedno z řešení, jak dostat elektrické auto k co nejširšímu publiku. „Evropští výrobci jsou připraveni být lídry. Umí vyrábět auta, která by konkurenčně zvítězila nad americkými a asijskými modely,“ ukončil optimisticky Timmermans svůj komentář.

 

Autor: Vojtěch Koval

Zdroj: Euractiv, autojournal

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.