V Německu se aktuálně diskutuje o budoucnosti dálničního mýta. Spekulovalo se o zavedení mýta pro cizince, vláda ale nakonec zřejmě dá přednost jinému řešení. Odborníci jí doporučují rozšířit mýto pro nákladní vozy.
V současnosti kamiony nad 12 tun v Německu platí za používání dálnic a vybraných čtyřproudých spolkových silnic. Nově by nákladní auta platila i za použití silnic nižších tříd.
Na takovém řešení se shodl Německý svaz měst a obcí a expertní komise pro financování investic do dopravy vedená bývalým ministrem dopravy Kurtem Bodewigem. Obě skupiny tvrdí, že se jedná o nejlepší řešení, jak zajistit více peněz pro financování německých komunikací.
Podle komise by rozšíření mýta do rozpočtu přineslo asi 4,4 miliardy eur navíc, tedy 113 miliard korun. Nyní mýto německé státní kase ročně přináší zhruba 4,5 miliardy eur, což nepokrývá náklady na výstavbu nových komunikací a opravu těch stávající. Podle odborníků je třeba investovat do silnic asi sedm miliard eur ročně.
Němečtí dopravci samozřejmě rozšíření mýta kritizují, tvrdí, že by mohlo vést k hromadnému propouštění v odboru kvůli navýšení nákladů firem na mýto. Zdržení by se dotklo i českých přepravců, kteří přes Německo jezdí na západ Evropy.
Expertní komise dále navrhuje vládě zvážit zvýšení současných cen mýtného či rozšíření zpoplatněné sítě na všechny spolkové silnice. Svaz měst a obcí by zase rád více zvýhodnil modernější, ekologičtější kamiony, případně by mýtné zdražil v době dopravních špiček, což by mělo redukovat kolony.
Naopak mýto pro osobní auta expertní komise moc nedoporučuje a zcela odmítavě se staví k mýtnému pro cizince, jehož zavedení navrhovala bavorská Křesťansko-sociální unie (CSU). Takové řešení by navíc mohla napadnout Evropská unie, která by v něm viděla diskriminaci na základě státní příslušnosti.
Zprávou komise expertů se bude zabývat německý ministr dopravy Peter Ramsauer se svými zemskými kolegy. Závěry jednání by se mohly promítnout i do budoucí koaliční smlouvy.
Zdroj: auto.cz