Německo mění pravidla pro navigace upozorňující na radary, neznalost může přijít draho

Němci dosti komplikovaným zákonem omezili možnosti mapování měření rychlosti na území spolkové republiky. Vše zakázané není, porušení pravidel ale vyjde skoro na 2 tisíce korun.

Nejlepší ochranou proti radarům je pravidelné přepínání elektronického omezovače rychlosti, hypnotizování tachometru nebo preventivní jezdění pod limitem. Nic z toho není vyloženě komfortní, a tak se stává, že i slušného řidiče přistihne radar ve chvíli, kdy jen nedává pozor. Proto se mezi lidmi rychle rozšířily všemožné navigace či jiné chytré aplikace, které na přítomnost měření rychlosti upozorňují s předstihem.

Rozumný člověk by čekal, že ti, kteří chtějí radary dodržování rychlosti vymáhat, budou za takové aplikace jen rádi, neboť to skutečně vede ke snížení rychlosti a větší obezřetnosti v místě, kde by to mělo být třeba. Realita je ale jiná. U nás je používání takových řešení dále možné, v Německu se ale hlášení příjezdu k jednomu z asi 3 500 měřících zařízení dostalo za hranu zákona.

Dosud se pohybovalo v šedé zóně legitimity, 14. února ale Spolková rada schválila novelu silničního zákona, který upozorňování na radary široce zakazuje. Němci už dříve omezili vlastnit a používat různé detektory radarů, aktuálně se ale předpis rozšířil i na navigační systémy a obdobné aplikace chytrých mobilů. Zákonodárci ovšem nebyli dokonale striktní.

Motoristé v rámci Německa mohou aplikace instalovat, při řízení je ale mohou použít jen bez funkce upozornění na měření. U navigací je tedy potřeba vypnout hlášení o radarech, aby policisté neměli důvod vypisovat pokutový blok. Novela vysloveně odkazuje na řidiče, ostatní členové posádky tedy mohou zacházet s čímkoliv, ovšem sami nesmí šoféra nijak varovat před vjezdem do sledované zóny. Jak chce ovšem policie dokázat, že spolujezdec řidiče varoval, netušíme.

Pozoruhodné je, že zákazu byla uchráněna hlášení v médiích známá také od nás. Rádiové zprávy o funkčních radarech zůstaly legální, protože jsou prý obecné a nevznikají na základě polohy vozu. Dokonce nevadí ani používání předem plánované trasy doplněné informacemi o místech měření. Totéž platí pro spuštěné aplikace bez přístupu k GPS a zobrazující jen seznam stacionárních záznamů. Jednodušeji řečeno - pokud se varování o dohledu objeví krátce před místem dozoru, bude porušen německý zákon, a to pod pohrůžkou sankce minimálně 75 Eur (1 940 Kč).

Vypadá to na dosti svérázný pokus Němců vymýtit nevymýtitelné, navíc s dost pochybnou motivací. Přesto jsme si celkem jisti, že většina německých řidičů bude nová omezení respektovat. Zda se k takovým při cestě do Německa přidáte, zvažte sami, riziko pokuty existuje a sankce jsou nemalé.

Autor: Auto Bild

Zdroj: auto bild, autoforum.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.