Přezutí pneumatik
Po zimním období přichází čas na přezutí pneumatik na letní sadu. Doporučuje se přitom přezouvat, pokud průměrná denní teplota dosahuje po dobu 14 dní více než 7° Celsia. „Neplatí tedy, že s úderem posledního březnového dne začneme přezouvat. Je důležitá teplota asfaltu. Než se prohřeje, nějakou dobu to trvá. Není proto chybou, když přezujeme až v druhé polovině dubna. Hlavně nedojíždějte zimní pneumatiky v letě. Stále platí, že lepší pár pneumatik patří vždy na zadní nápravu a na přední ten horší. Vysvětlíme a ukážeme si to podrobně v kurzu. Doporučujeme sjíždět vzorek letní pneumatiky do 3 mm, při této hloubce ještě poměrně slušně odvádí vodu, čistí se. Nezapomeňte při přezutí po ujetí zhruba 50 km zkontrolovat dotažení kol a také tlaku – za studena – v případě, že jsme nepřezouvali pneumatiku z disku, ale nasadili celá kola,“ vysvětlil instruktor bezpečné jízdy Marek Kohoutek.
Brzdový systém
S ohledem na ujeté kilometry je správné současně s výměnou pneumatik nechat odborně zkontrolovat brzdovou soustavu, tedy brzdovou kapalinu, destičky a kotouče, dále tlumiče a geometrii podvozku.
V zimě nejvíce trpí podvozek auta, a tak se vyplatí nechat si ho prohlédnout důkladně v servisu. Vedle stabilizátorů, uložení ramen náprav nebo pružin a tlumičů jsou zejména v zimě náchylné k poškození také plasty zespodu karoserie.
Provozní kapaliny
Stav brzdové kapaliny je třeba hlídat permanentně, jde doslova o život. „Zapomínat bychom neměli ani na kapalinu do ostřikovačů, respektive výměnu zimní směsi za letní. Lépe si totiž poradí s hmyzem, který znečišťuje čelní sklo,“ upřesnil instruktor.
Přechod na letní čas
V noci 28. března začne platit letní čas, posune se o hodinu vpřed z 02:00 na 03:00. Mnoha lidem tato změna nevyhovuje, jsou mezi nimi pochopitelně i řidiči. Dopravní experti proto upozorňují na negativní vliv spánkové deprivace a únavu účastníků silničního provozu. Nedostatečný spánek a také únava jsou jedním z nejvýznamnějších faktorů, které zapříčiňují dopravní nehody.
„Silná únava zvyšuje riziko nehody a reakce unaveného řidiče se dají přirovnat k těm, které má řidič s jedním promile alkoholu v krvi, tedy nesoustředěnost, nervozita, zkratovité jednání, nebo naopak velmi pomalé reakce, špatný odhad. Velké riziko představuje v tomto případě mikrospánek. Řidič by se měl před cestou dospat, vytvořit si dostatečnou časovou rezervu, během cesty dělat pauzy. Pomáhá projít se kolem auta nebo se protáhnout, dát si kávu a především hodně pít pramenitou vodu,“ doplnil Marek Kohoutek.
Kurzy bezpečné jízdy
Vyzkoušet si po zimě reakce svého vozu i zvládání krizových situací za volantem je ideální v některém z kurzů bezpečné jízdy v uzavřených výcvikových prostorách polygonu mosteckého autodromu. Objednat se je možné už na květnové termíny v e-shopu na webových stránkách autodromu. K dispozici jsou zde také dárkové poukazy na kurzy.
Autor: Ondřej Daňa
Zdroj: autojournal.cz