Ojetiny, které vás nezruinují: Pět náhrad za složité diesely

Moderní turbodiesely jsou velmi složité, servisně náročné a opravy mohou být drahé. Jako ojetina přestávají dávat smysl. Jsou ale na trhu ojetých aut nějaké úsporné alternativy s nízkou spotřebou a rozumnými provozními náklady? Pár jich je! Pojďme se na ně podívat.

Vyjmenovávat všechny potenciální závady moderních dieselů by vydalo na celou knihu. Jak se zvyšují nároky na množství emisí, přibývají na naftových motorech stále složitější systémy. Po všech filtrech pevných částic a EGR ventilech si k tomu připočtěte nově systém vstřikování AdBlue, díky kterému zase máte v autě něco, co se může rozbít a co může být pěkně drahé.

Pak jsou tady choulostivé a velmi drahé vstřikovače a to, že diesely doslova žerou spojky a dvouhmotové setrvačníky, už snad kupci ojetin ani neřeší a berou to jako investici do spotřební věci. Komu ale na provozních nákladech záleží a ví, že všechno není jen o spotřebě, ten může na trhu najít úsporné alternativy, které na naftu nejezdí. Tady je pět aut, která umí jezdit ve výsledku levněji než srovnatelné auto s dieselem.

Škoda Rapid 1.2 TSI

 
Foto: Dalibor Žák

Klidný šofér zvládne dlouhodobě jezdit s Rapidem 1.2 TSI do šesti litrů. Na provoz je tohle auto opravdu docela levné, nemá zvýšené servisní nároky a vždycky na něj všechno seženete. Srovnatelné diesely vedle něj moc smyslu nedávají

Rapid splňuje všechno, co má dostupná, spolehlivá a úsporná ojetina splňovat. Je to technicky poměrně jednoduché auto a servisní náklady jsou opravdu velmi rozumné. Ačkoli třeba Fabii lze provozovat ještě levněji, Rapid je o něco prostornější a praktičtější. A benzinová dvanáctistovka se svou reálnou spotřebou mezi 5,5 a 6 litry na 100 km skutečně nedává moc argumentů pro volbu dieselu, který bere skoro to samé.

Výhodou Rapidu s motorem 1.2 TSI je, že už má vždy odolnější konstrukci rozvodů s pevnějším řetězem, takže už nezlobí. A nejlepší je to po modernizaci, kdy se na chvíli do Rapidu podíval motor generace EA 211 s řemenovými rozvody. Ten je tichý, pružný, velice úsporný (už nežere tolik ani při kalupu na dálnici) a proti tříválci 1.0 TSI, který ho nahradil, má lepší projev. Jestli najezdíte do 20 000 km ročně, diesel vůbec žádný smysl nedává. Možná ani při větším nájezdu, protože Rapid 1.2 TSI dokáže jezdit opravdu za málo a je spolehlivý.

Škoda Octavia CNG

 
Foto: Dalibor Žák

Octavia, která jezdí spolehlivě za necelou korunu na kilometr? Vyzkoušeli jsme, že to jde, i když bylo venku pár dní deset pod nulou. Verze na CNG má smysl ale jen pro lidi, kteří mají kde plyn tankovat a najezdí toho hodně

Ať si odbudeme škodovky, tak tu máme ještě jednu zajímavou alternativu k dieselu. Je to Octavia na CNG, kterou jsme si již v ojetinách představili, dostupná jak ve verzi liftback, tak i jako prostorné a praktické kombi. Plynová verze se dodávala k motoru 1.4 TSI, který měl výkon 110 koní a na Octavii stačil. Závodník to není, ale tohle auto umí jezdit za korunu na kilometr. Výhodou verze 1.4 TSI G-TEC je, že k 15 kg plynu (dojezd asi 250 - 300 km) můžete natankovat ještě 50 litrů benzinu, i když s provozem na benzin se samozřejmě výhodnost plynové verze snižuje.

Po faceliftu přišla ještě verze 1.5 G-TEC, která sice přinesla vyšší výkon a o trochu lepší dynamiku, ale zanedbatelné zvýšení kapacity plynu (17,7 kg prodloužilo plynový dojezd tak o 50 km maximálně) doprovází omezená nádrž na benzin na 10,5 l. Takže to dává smysl opravdu jen pro toho, kdo jezdí jen na plyn a má možnost tankovat CNG třeba u firmy. Spolehlivost Octavie je slušná, ale pozor na stav nádrží u velmi ojetých aut.

Ford Mondeo Hybrid

 
Foto: Dalibor Žák

Pozor na kusy s velmi vysokým nájezdem, které ležely dlouho v bazaru, hybridní baterie může být už po smrti. Když se budete snažit, umí jezdit za necelých pět litrů na 100 km. Ve městě a v kolonách pak často zapojuje do práce elektřinu. Jako praktické kombi se ale tohle Mondeo prodává až od února 2019, což okruh kupců dost omezí

Velmi zajímavou alternativou k dieselům může být i Ford Mondeo v hybridním provedení. Atmosférický dvoulitr tu má s elektromotorem výkon dohromady 187 koní a slušný točivý moment 300 Nm, což na velké Mondeo opravdu stačí. Pocitově jede zhruba stejně dobře jako silnější dvoulitrová nafta, ale bez toho otravného rachtání „dyg-dyg-dyg“ při rozjezdech. Na rozdíl od hybridních Toyot se nebojí hybridní Mondeo jet na elektřinu klidně i stovkou, a když se budete trochu snažit, umí tenhle koráb jezdit za 3,5 litru.

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.