Tento typ omezení mají mít všechna nová auta od roku 2024, Ford však jde této kontrole naproti a testuje, jak omezit rychlost i bez čtení dopravního značení. Pomůže si takzvaným geofencingem, tedy virtuálním perimetrem nastaveným podle GPS.
Pokud bychom i odhlédli od skutečnosti, že jde o další krok k digitální i faktické totalitě, ve které stát opět prodlouží čas, ve kterém vám obrazně řečeno stojí za zadkem, měli bychom dodat, že systémy kontroly dopravního značení v automobilech zdaleka nefungují tak dobře, jak si „Velký bratr“ maluje. Je fakt, že kamery vcelku běžně nasnímají jiné číslo, než je uvedeno na dopravní značce a v kombinaci se zmíněným omezením máte zaděláno na problém, ve kterém budou auta zpomalovat bezdůvodně. Ale bát se nemusíme, on na tom už někdo pracuje.
Půjdeme podle GPS
Ford již aktuálně testuje jiný systém na omezení rychlosti v obytných zónách či celých městech. Jedná se o technologii takzvaného geofencingu, která podle GPS permanentně ověřuje, kde se právě nacházíte. Pokud vjedete s vozidlem do zastavěné oblasti, respektive do jakékoli jiné zóny s digitálně vyznačenými hranicemi (například areál firmy apod.), technika vám jednoduše nepovolí překročit nastavenou rychlost.
Systém sice nemá doslova dupnout na brzdy, ale po zjištění překročení rychlosti na to řidiče nejprve upozorní a následně začne zpomalovat na maximální povolené tempo. Že nejde o vzdálenou budoucnost, aktuálně dokazuje Ford, který tento typ omezovače testuje na elektrických e-Transitech v německém Kolíně nad Rýnem a po dvanácti měsících má v plánu vyhodnotit výsledky. Protože nečekáme, že by někdo protestoval, počítejte s tím, že brzy uvidíme velmi podobně nebo stejně fungující věc i v praxi.
Autor: Vojtěch Koval,
Zdroj: FORD, autojournal.cz
Foto: FORD