Pneumatiky zdraží a nebudou. Chybí saze z Ruska, zdražuje kaučuk z Asie

Pneumatik bude nedostatek, varují výrobci i prodejci. Chybí a zdražují suroviny pro jejich výrobu. Rusko je hlavním dodavatelem sazí, které tvoří plnivo pro směs na výrobu pneumatik. Nová vlna covidu v Asii zase zdražuje kaučuk.

„Gumárenský průmysl varuje před omezením výroby kvůli nedostatku dodávek sazí z Ruska. Německá asociace gumárenského průmyslu WDK oznámila, že důsledky rusko-ukrajinského konfliktu pocítí i výrobci pryžových výrobků včetně pneumatik, hadic a těsnění. Postiženi jsou zejména dodavatelé automobilového průmyslu. Saze se používají jako plnivo například při výrobě pneumatik,“ píše magazín Autoweek.

Sankce světa vůči Rusku a odvetné Putinovy akce vyvolávají další efekty. Jen pár dní po ataku na Ukrajinu se zastavila výroba aut, protože chybí kabelové svazky, které se v zemi vyrábí. Následně se začalo mluvit o potížích s dodávkami surovin na výrobu baterií pro elektromobily a čipů. Průmyslové saze jsou další položkou.

Více než třetina sazí pro gumárenský průmysl totiž pochází z Ruska. „Ruské dodávky selhávají a evropské kapacity nestačí uspokojit poptávku,“ řekl generální ředitel WDK Boris Engelhardt. Nákup sazí a dalších surovin a pomocných materiálů mimo Evropu selhává z krátkodobého pohledu, ale i z nedostatku přepravních kapacit,“ popsal pro Automobilwoche.

Výrobci pneumatiky používají saze jako plnivo, představují zhruba čtvrtinu hmotnosti pneumatiky. „Používají se jako plnivo do kaučuku a prodlužují životnost pneumatik, jejich odolnost vůči opotřebení i přilnavost k povrchu. Pro výrobu pneumatik se spotřebuje kolem 85 % světové produkce sazí a poptávka po nich překračuje nabídku,“ psal v červenci 2020 magazín Odpady. Saze také pneumatiky barví na černo a zvyšují ohnivzdornost.

„Ve výrobě se doposud používaly výhradně saze ‚primární‘, vyráběné nedokonalým spalováním látek s vysokým obsahem uhlíku. Jako surovina pro jejich primární výrobu slouží odpadní látky vznikající při zpracování ropy nebo výrobě ropných produktů. Jemné částice sazí jsou téměř čistý amorfní uhlík a pro konkrétní další využití se ještě různě upravují, třídí nebo granulují.“

Výrobci se snaží už roky experimentovat s recyklovanou surovinou, saze vyrobené z použitých pneumatik ovšem nemají potřebnou kvalitu. „Saze pro výrobu pneumatik musí splňovat poměrně přísná kritéria mechanických a povrchových vlastností, které výrobci striktně vyžadují. Například musí mít nízký podíl prachových částic, které by ztěžovaly zapracování sazí do kaučuku,“ píše magazín Odpady.

Saze jsou tedy v podstatě velmi primitivní součástí směsi pneumatiky, jejich výrobci ovšem podle všeho nemají rychlé a systémové řešení, jak je operativně nahradit. I když čistě z technologického hlediska by to velká komplikace být neměla. Člověk z prostředí gumárenského průmyslu, který nechce být jmenován, dodává, že se saze v Rusku nakupovaly hlavně proto, že je tamní firmy dokázaly dodat levně.

Zdražuje kaučuk

Saze ovšem nejsou jedinou komplikací, která pravděpodobně zdraží a zkomplikuje přezouvání aut. Jako na houpačce je totiž aktuálně cena surového přírodního kaučuku – latexu. V Thajsku, které je klíčovým producentem této základní suroviny pro gumárenský průmysl, vzrostla jeho cena po startu války na Ukrajině během několika dnů o 40 procent. Kilogram surového latexu zdražil z 52 bahtů (přibližně 30 korun) na 70 bahtů (asi 42 korun). „Je to dané reakcí trhu. Pokud Thajci vidí, že ostatní suroviny jdou nahoru, logicky cenu navýší také,“ říká Radek Grill, majitel e-shopu nejlevnejsipneu.cz a producent pneumatik Tomket. V posledních dnech cena klesla na úroveň přibližně 65 bathů, i to je ovšem o 30 procent víc než před měsícem.

Grill upozorňuje, že tyto výkyvy dopadají na celé odvětví, nejen na značky, které mají továrny v Číně. Kaučuk z Asie používají čínské značky stejně jako ty evropské. A všichni také musí suroviny nebo produkty dopravovat do Evropy. A logistika je dalším kritickým místem. Bez ohledu na válku na Ukrajině se do cen a zpoždění dopravy promítá nová vlna covidu, která zasahuje Dálný východ.

Problémy s dopravou

Tamní země včetně Číny se vcelku úspěšně vyhnuly vlně varianty omikron. Jenže ta je dostihuje právě teď. Hlavně čínské úřady na to reagují restrikcemi, které nejvíc dopadají na logistiku. Omezený provoz, nebo úplné uzavření hlásí řada logistických uzlů v severovýchodní Číně. Formálně to čínská vláda nepřiznává, realitu však potvrzuje několik nezávislých zdrojů z Česka, které z Číny dovážejí zboží. Alternativní železniční cesta přes Rusko, kterou část výrobců v době covidových uzávěr využívalo, teď navíc stojí také.

V případě pneumatikářského byznysu se oba efekty násobí. V „ohrožení“ není ani tak aktuální letní sezona, pro ni je drtivá většina pneumatik už vyrobená. Problém může nastat na podzim. Právě pneumatiky pro zimní sezonu 2022 se brzy mají začít vyrábět. A do nich se nedostatek surovin nebo jejich vyšší ceny mohou promítnout nejvíc.

 
 
Autoři: František Dvořák, Jiří Smetana
 
Zdroj: idnes.cz
X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.