Podvody při prodeji ojetých automobilů nemají hranic

Jednou z možností jak v současnosti získat automobil za výhodnou cenu, je koupě ojetého vozidla. Kupující by měl být ale opatrný.

Podvody při prodeji ojetých vozidel jsou stále aktuální. Na trhu se objevují automobily kradené, se změněným rokem výroby, stočenými kilometry, jakož i s dalšími pozměněnými parametry, které ovlivňují výslednou cenu prodávaného vozidla. Díky těmto podvodům může dostat prodávající za vozidlo i o několik desítek tisíc korun více.

Podvod s kilometry při prodeji vozidla z jedné země do druhé se nejčastěji stává hned po překročení hranice, pokud buď stát vývozu nebo dovozu nemá spolehlivý státní registr, ve kterém se dá sledovat a ověřit historie vozidla. Na podobný případ upozornil potenciální kupec z České republiky. Uvažoval nad koupí vozidla dovezeného ze Slovenska. Vyhlédl si Volkswagen Transporter vyrobený v roce 2016, který měl najeto necelých 260 tisíc kilometrů. Prostřednictvím výpisu (tzv. ODO-Passu) ze státního Registru provozních záznamů vozidel (www.rpzv.sk) zřízeného Ministerstvem dopravy a výstavby SR zjistil, že vozidlo má ve skutečnosti najetých o 200 tisíc kilometrů více.

obr-2
Podle ODO-Passu má vozidlo najeto mnohem více než 260 tisíc kilometrů, se kterými bylo přihlášeno do registru vozidel v ČR.

První záznam v ODO-Passe je z 9. října 2018, kdy bylo vozidlo opravováno v servisu. Už v té době mělo najetých 376 170 kilometrů. Poslední záznam v ODO-Passe pochází z kontroly originality provedené 8. října 2019, tedy z období, kdy bylo vozidlo určené k vývozu ze Slovenska. Na odometru (počítadle ujeté vzdálenosti) vozidla bylo v té době 465 700 kilometrů.

Stav kilometrů byl pravděpodobně “upravený” po odhlášení vozidla na Slovensku a ještě před přihlášením v České republice, kde se vozidlo momentálně nachází. Na webstránce, kterou spravuje Ministerstvo dopravy České republiky mělo vozidlo na odometru 9. prosince 2020 během evidenční kontroly na STK zaznamenaných 260 885 kilometrů.

obr-3
Vozidlo, které mělo na Slovensku při odhlášení přes 456 tisíc km, bylo v ČR přihlášeno před registrací s 258 tisíc kilometry.

Ochranou před podobnými praktikami je mezinárodní výměna údajů ze státních registrů, mezi jednotlivými členskými zeměmi EU. Česká republika k výměně údajů zatím nepřistoupila. Zástupci klíčových členských států EU se shodují, že mezinárodní výměna informací o vozidlech je nezbytná pro eliminování podvodů se stáčením kilometrů.

Registr provozních záznamů vozidel je jediný státní registr v ČR, který zřídilo MDV SR za účelem vytvoření transparentní historie provozních záznamů vozidel. Denně do RPZV přibývají tisíce záznamů od více než 2 400 přispěvatelů. Mezi ně patří výrobci vozidel, TK, EK, KO, prodejci vozidel, autoopravny, pojišťovny, leasingové společnosti, policie a další subjekty působící v automobilové oblasti. Od spuštění zaznamenávání údajů do RPZV mělo 16 823 vozidel pozměňovány hodnoty odometru během celkové historie najetých kilometrů. U dalších 4 134 vozidel byla upravena poslední hodnota najetých kilometrů.

 

Autor: Vojtěch Koval

Zdroj: autojournal.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.