Na 80 procent všech informací získáváme prostřednictvím očí a podzimní počasí s kratšími dny a sníženou viditelnosti jim dává pořádně zabrat. V horších podmínkách se podle optiků a očních lékařů navíc projevují i oční vady, které zvyšují riziko nehodovosti. Pětina řidičů svůj handicap přitom podceňuje, nebo o oční vadě vůbec neví.
Riziko dopravní nehody je na podzim přitom až patnáctkrát vyšší než v letním období. „Časté mlhy, dešťové nebo později sněhové srážky, pozdní rozednívání i brzké stmívání vyvolávají únavu a ospalost řidičů. Během špatného počasí řidiči rychleji ztrácejí pozornost a schopnost soustředit se. Řada řidičů navíc mívá problémy s viděním za šera a zhoršených světelných podmínek, ve tmě se totiž rozšíří zornička, a oční vada se tak projeví výrazněji,“ vysvětlil přednosta očních klinik Gemini Pavel Stodůlka.
V šeru nebo ve tmě se zhorší vidění i u zdravého oka. „Tento efekt se nazývá noční myopie (noční krátkozrakost) a je způsoben rozšířením zornice při reakci na úbytek světla. Čím je širší zornice, tím širší je i svazek paprsků, který do oka dopadá, a tím více se projevuje periferní zkreslení čočky. Udává se, že tento jev může navodit zhoršení až o -0,5 dioptrie,“ vysvětluje optometrista Adam Tománek.
Zatímco zdravé oko vidí chodce ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou -0,75 dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů, oko s vadou -2 dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých dvaceti metrů. „Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek,“ dodal přednosta Gemini.
Do auta bez brýlí
Vinu za časté oční vady nesou rychlé životní tempo a civilizační choroby. Každopádně se snižuje i věk, kdy se u Čechů oční vady projevují. „Přibývá stále více mladých lidí, kteří nejsou k řízení bez brýlí způsobilí, a přesto denně vyrážejí na silnice. O své vadě nemusí ani vědět. Za volantem přitom stačí už tři čtvrtě dioptrie na to, aby řidič zahlédl chodce ze vzdálenosti o polovinu kratší než řidič bez dioptrické vady,“ upozornil Stodůlka.
Ani zvýšená pravděpodobnost nehody však některé řidiče nepřinutí nasadit si za volant brýle. Pětina z řidičů, kteří by měli do auta usednout pouze s brýlemi na nose, přiznává, že řídí bez nich. „Lidé, kteří mají nějakou menší vadu nebo o ní vůbec nevědí, se vyskytují celkem běžně. Mhouří oči, zejména když se potřebují podívat do dálky. Tím se snaží vadu překonat. Nějakou dobu to může i fungovat, ale zejména u řidičů je to velmi riskantní,“ poznamenal Pavel Stodůlka.
Bezpečněji? Kontroly zraku a brýle do tmy
Očního lékaře podle něj pravidelně navštěvuje asi jen polovina Čechů. Problém by mohly vyřešit povinné kontroly zraku například jednou za pět let. „Většinu očních vad je už v dnešní době možné korigovat kromě brýlí nebo čoček i laserovou operací. Řidiči by se tak nemuseli bát, že o řidičské oprávnění přijdou, a přestali by být nebezpeční sobě i svému okolí,“ míní Stodůlka.
Řidičům se zdravým zrakem mohou v tmavých dnech pomoci speciální brýle. „Řidičům, které cesta za šera nebo v noci znervózňuje, doporučuji speciální brýle na noční řízení, které mají -0,5 dioptrie spolu se žlutým zabarvením zvyšujícím kontrast a snižujícím oslnění způsobené modrofialovým zabarvením nejčastějších xenonových reflektorů protijedoucích vozidel,“ uvedl Adam Tománek z Optik Spektrum.
Ani před nákupem brýlí by se však Češi neměli měření zraku vyhnout. „Určitě je lepší se objednat na specializované měření očí. Protože i -0,25 dioptrie, které ve dne nepoznáte, se v noci projeví,“ dodal Tománek.
zdroj: auto.idnes.cz