Vedle nedodržování bezpečné vzdálenosti je to další ze specifik českých řidičů: zbytečná jízda v prostředním nebo levém pruhu dálnice. A časté výmluvy typu rozbitá cesta nebo větší pocit bezpečí jsou tu zbytečné.
Policisté se na dálnice a levoproudaře opět zaměřili. Neodůvodněná jízda v levém pruhu totiž brzdí provoz, narušuje jeho plynulost a ohrožuje ostatní řidiče.
V půlce září se proto policie zaměřila na úsek rychlostní silnice I/11 na Opavsku. Jen za tři hodiny od desíti do jedné posbírala 86 přestupků. „Nasadili jsme dvacet policistů z opavského Dopravního inspektorátu v úzké spolupráci a v součinnosti s policejní Leteckou službou z Prahy. Policisté se primárně zaměřili na rychlostní silnici čísla I/11 spojující Opavu s Ostravou, a to v katastru obce Hrabyně,“ upřesnil René Černohorský.
Za pomoci speciální techniky opavských dopravních policistů, dokumentačního a záznamového zařízení letecké služby zjistili a prokázali policisté 86 dopravních přestupků. Policisté je s řidiči řešili buď na místě blokově, nebo je odeslali do správní komise Odboru dopravy příslušného Magistrátu města Opavy k dalšímu projednání a opatření.
Podobná akce se odehrála i 5. října, tentokrát na středočeských dálnicích. „Konkrétně se jednalo a dálnice D1, D4, D5, D7, D8, D10 a D11. Speciální kontrola byla zaměřená především na dodržování bezpečné vzdálenosti, jízdy v jízdních pruzích, zákazu předjíždění nebo předjíždění zprava. Policisté odhalili 97 případů přestupkového jednání a na pokutách vybrali 64 tisíc korun,“ shrnul akci policejní mluvčí Pavel Truxa s tím, že převážně se jednalo o překročení nejvyšší dovolené rychlosti.
„Celkem 11 řidičů nejelo mimo obec v pravém jízdním pruhu, tak jak jim to ukládá zákon o provozu na pozemních komunikacích,“ dodal mluvčí.
Jízda v prostředním a levém pruhu | (0:48) | video: Bezpečné cesty |
Vpravo, prosím
Řada českých řidičů si povinnost jezdit na víceproudých silnicích mimo obec vpravo často neuvědomuje. Jiní se vlevo či uprostřed drží ze zvyku či z pohodlnosti, aby nemuseli tak často manévrovat. Časté jsou výmluvy na to, že pravý pruh je rozbitý a ničí auta, že jízda v prostředním pruhu je bezpečnější, že v levém pruhu jezdí všichni.
Povinnost jízdy v pravém pruhu přitom motoristům ukládá zákon. Policie proto dálnice a rychlostní silnice pravidelně kontroluje. Často se zaměřuje i na dálniční úsek se třemi jízdními pruhy mezi Prahou a Mirošovicemi.
Kolik metrů musí řidič v prostředním nebo levém jízdním pruhu ujet, aby se jízda považovala za přestupek, zákon nestanovuje.
„Je to na individuálním posouzení policisty, aby opravdu prokázal, že jízda v prostředním či levém pruhu byla řekněme bezdůvodná, nezákonná, tak jak říkají pravidla silničního provozu. Musí být zřejmé, že řidič nikoho nepředjíždí, neobjíždí žádnou překážku a taktéž pruh nepoužívá pro odbočení,“ vysvětlil už před časem pro iDNES.cz tehdejší ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Připoj se, uhnu
V Česku je častým jevem také takzvaný galantní řidič, který uhýbá do prostředního či levého pruhu v místě připojovacího pruhu, aby se mohl jiný řidič plynule a bez zastavení zařadit. Takovou povinnost mu však zákon neukládá.
Zákon mluví jasnězákon 361/2000 Sb. Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“ Výjimkou je hustý provoz, kdy auta tvoří souvislé proudy vozidel, v tom případě smějí jet rozprostřeně ve všech pruzích. Více čtěte ZDE. |
„Řidič, který najíždí na komunikaci, tam má značku ‚dej přednost v jízdě‘ a musí dát vozidlu, které jede v pravém pruhu, přednost a plynule se zařadit mezi vozidla. Není to tak, že když jsem na tříproudé silnici, tak musím pouštět připojované vozidlo,“ vysvětlil pro iDNES.cz Petr Vomáčka z organizace BESIP, která se věnuje bezpečnosti provozu na silnicích.
Dodává, že takové chování je sice kolegiální, ovšem docela nebezpečné, protože narušuje plynulost dopravy a vytváří více rizikových situací. Například v Německu situaci řeší tak, že mezi dálničními pruhy v místě s připojovacím pruhem bývají plné čáry, aby se řidiči takovým způsobem pouštět nemohli.
U policistů neprojde ani výmluva, že řidič předjíždí více aut ve velké vzdálenosti za sebou, nechce neustále kličkovat z jednoho pruhu do druhého, a proto musí jet kilometry vlevo.
„Je to především o citu, zralé úvaze nad rychlostí a vzdáleností ostatních aut, a také o ohleduplnosti řidičů. Mnoho z nich přemýšlí tak, že on jede a jeho jízda má být plynulá. Zkusme ale přemýšlet, jak se jede ostatním kolem nás a zda skutečně někoho svým zbytečně dlouhým předjížděním nebezpečně nebrzdím,“ upozorňuje manažer projektu Bezpečné cesty Jan Jirmus s tím, že jízda v jiném než pravém jízdním pruhu dává prostor nebezpečnému podjíždění.
Jak to udělat správně
Zdroj: www.bezpecnecesty.cz |
Autor: Martina Procházková
Zdroj: idnes.cz