Za první měsíc policisté a celníci tuto možnost využili již v osmi případech. A přestože jde o relativně nízké číslo, strážci zákona jsou spokojeni. Většina hříšníků totiž dlužnou částku zaplatila.
„Pět z těchto značek bylo již po zaplacení pohledávek vráceno majitelům. Co se pak týče pokut, byly v řádech jednotek tisíců,“ potvrdila na dotaz Deníku mluvčí Celní správy Ivana Kůrková. Právě Celní správa má v gesci případné vymáhání starších nezaplacených pokut.
Nejvíce hříšníků – šest – odhalily kontroly v Praze. Po jednom pak mají v Libereckém a Olomouckém kraji. V praxi odebrání registrační značky (lidově SPZ) probíhá tak, že odhalený neplatič je hlídkou nasměrován na nejbližší vhodné místo, kde vozidlo odstaví a na něm je mu značka odejmuta, případně je mu na vůz nasazena botička. Řidič, respektive celá posádka, pak musí využít náhradní dopravu.
„V případě, že by z místa ujel bez registrační značky, hrozí mu další pokuta,“ uvedla Kůrková a dodala, že dlužníkovi je umožněno nedoplatky uhradit přímo na místě. A to i přes platební terminál umístěný ve voze zasahujících složek. „V takovém případě nedojde k odebrání registrační značky,“ dodala Kůrková.
Na další přestupky?
Novou zbraň proti neplatičům přivítal i Ústřední automotoklub ČR (UAMK). Výhradu má však k systému vrácení značky. Po jejím opětovném obdržení totiž hříšník nemusí, tak jako například v Rakousku, absolvovat znovu technickou prohlídku. Navíc v cizině se značka zabavuje nejenom kvůli dluhům za pokuty, ale obecně u některých vážných přestupků.
„Pro lidi je to motivující – nepáchat přestupky. Kdyby i u nás byla vidina toho, že bude muset po odebrání SPZ absolvovat technickou prohlídku, jistě by si pak člověk dal větší pozor,“ míní mluvčí UAMK Igor Sirota a poukazuje i na zahraniční praxi.
„Například právě v Rakousku vám značku mohou odebrat i v případě překročení rychlosti v obci. I toto by mělo, spolu s nutností prodělat znovu technickou kontrolu, platit i u nás,“ navrhuje Sirota.
Autor: Petr Vaňous
Zdroj: denik.cz