Podle interních průzkumů společnosti Continental najezdí český řidič v průměru 15 200 kilometrů za rok, a to na pneumatikách ve stáří zhruba tři a půl roku. Větší porce kilometrů připadá na letní sezonu, která trvá déle a hezké počasí láká více řidičů k vyjížďkám.
Před zimní sezonou více než 92 procent motoristů potvrdilo, že důsledně přezouvá na zimní pláště.* Avšak u přezouvání na letní pneumatiky jsou čísla nižší. Během terénního průzkumu Continental zjistil, že v průběhu letní sezony používá letní pláště jen 78 procent řidičů, 21 procent jezdí na zimních a jen jedno procento používá celoroční pneumatiky. U tří procent řidičů se zjistilo, že používají protektorované pláště, tedy pláště, které po prvním opotřebení získaly nový běhoun.
Oblibu používání zimních plášťů i v létě potvrzuje i loňský terénní průzkum Continental „Vizion Zero“, během kterého bylo zjištěno, že na letní pláště má v polovině dubna přezuto méně než 50 procent řidičů. Velká část motoristů se během léta snaží „dojet“ zimní pneumatiky, které mají dezén menší než 4 milimetry a nemohou je tak použít při nadcházející zimní sezoně. Dle průzkumu to měl v úmyslu každý šestý řidič. „Problém s opotřebovanými pneumatikami čeští řidiči řeší pragmaticky a snaží se je ‚dojet‘ během letní sezony. V tomto případě je zapotřebí větší obezřetnosti, protože zimní pneumatika má většinou delší brzdnou dráhu, horší boční vedení a hlučnost. Hlavně při dlouhých cestách by měli řidiči zvážit, zda již není čas přezout na letní pláště,“ uvádí Juraj Ižvolt, ředitel divize marketing Continental Barum s.r.o.
Velmi oblíbená u nás zůstává výměna pneumatik svépomocí. To potvrdila celá řada průzkumů, ve kterých zhruba stejné množství — okolo 40 procent respondentů — deklaruje přezouvání ve vlastní režii. „Při výměně kol svépomocí je důležité znát základní pravidla. Z důvodu bezpečnosti obouvejte pneumatiky s menší hloubkou dezénu vždy na přední nápravu. Dávejte na všechna čtyři kola stejné pláště, popřípadě dva stejné na jednu nápravu. Nezapomeňte zkontrolovat tlak v pneumatikách a geometrii vozidla, která ovlivňuje jízdu, ale také životnost pneumatik. Pro jistotu správného přezutí však raději vyhledejte specialisty,“ radí Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu Continental Barum s.r.o.
Celoroční pneumatiky zatím v našich zemích příliš oblíbené nejsou. Podle statistik na nich jezdí velmi málo českých řidičů — jen něco okolo jednoho až tří procent. Přitom celoroční pneumatiky jsou ideální pro řidiče, kteří jezdí málo, převážně v udržovaných městských aglomeracích, v rovinatých krajinách, a v případě nečekané sněhové nadílky nemusí nutně na silnice vyrazit. Pro tyto řidiče může být použití celosezonních pneumatik ekonomickou volbou a určitě lepší variantou než použití zimních pneumatik v létě.
Vyplatí se přinejmenším ze dvou důvodů: jednak spotřebují jen jednu sadu pneumatik/disků, jednak ušetří za návštěvy pneuservisů během sezonního přezouvání. „Podíl řidičů na celoročních pneumatikách je u nás zatím zanedbatelný, ale pomalu roste. Tento typ plášťů má jisté ekonomické výhody, ale pro řidiče může nastat problém před zimou, co s jednou sadou pneumatik, které mají hloubku dezénu nižší než čtyři milimetry. V takovém případě jim nezbyde nic jiného, než si pořídit další sadu plášťů,“ upozorňuje Juraj Ižvolt.
Autor: Tomáš Malík
Zdroj: autoweb.cz