Pouhé denní svícení v mlze opravdu nestačí. Auto se v takovém případě stává pro ostatní takřka neviditelným

Řidiči by měli dobře znát použití jednotlivých typů světlometů. Vyhnou se tak nebezpečí oslnění nebo toho, že je zadní část automobilu téměř neviditelná.

Někteří řidiči jsou méně zkušení a za husté mlhy se tak mohou dostat do pořádných problémů. Měli byste vědět, kdy je vhodné použít jednotlivý typ osvětlení automobilu. Vyhnete se tak situaci, že vás ostatní řidiči neuvidí a svou neznalostí způsobíte nehodu. Zároveň je dobré si uvědomit, že mlhová světla nejsou dobrou volbou úplně ve všech případech a někdy mohou dokonce uškodit.

Od roku 2006 je povinnost při každé jízdě svítit

Řada řidičů si pamatuje doby, kdy stačilo pouze nasednout do automobilu a jet. V té době se nemusely řešit žádná světla, dokonce ani denní. Tato doba je však dávno pryč, a od roku 2006 platí pro všechny řidiče povinnost denního svícení i během dne za světla. Dnes už se s neosvětleným automobilem setkáte spíše vzácně, a to především proto, že je většina nových vozidel vybavena automatickým denním svícením.


i

Za vypnuté světlomety hrozí pokuta

Ti, kteří tuto moderní technologii na svém automobilu nemají, musí stále myslet na zapnutí světel manuálním způsobem. Samotné použití světlometů popisuje zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. V případě jeho porušení mohou policejní hlídky ukládat blokové pokuty neukázněným řidičům. Velkým problémem je nejen neosvětlené vozidlo, které ohrožuje bezpečnost provozu, ale také automobil se špatně zapnutými světlomety. Ten totiž může oslňovat protijedoucí auta a způsobit jejich řidičům problémy.

Světla musí být zapnutá bez ohledu na denní dobu

V České republice ukládá zákon všem řidičům používat světlomety bez ohledu na denní dobu. Všechny automobily tak musí být dostatečně osvětleny i za nesnížené viditelnosti, a to například potkávacími nebo světlomety pro denní svícení. Druhou možnost využívá drtivá většina moderních automobilů. Tato světla jsou zpravidla menší a slabší, takže nejsou tak velkou zátěží pro akumulátor.

 

 

 


i

Nedostatečnost denního svícení

Pokud se však dostanete do situace, kdy je jakýmkoliv způsobem snížená viditelnost (déšť, šero nebo tma), toto osvětlení již nestačí. Je tak nutné přejít alespoň na běžná potkávací světla. Velkým problémem je, že při denním svícení je osvětlena pouze přední část, zatímco vzadu světla nesvítí. Automobil se tak stává do určité míry snadno přehlédnutelný a nebezpečný.

Použití mlhových světlometů

Zmiňovaný problém s denním svícením, kdy je zadní část vozu téměř neosvětlena, je ještě mnohem horší v mlze. Řidiči za tímto automobilem jej vůbec nemusí vidět a může dojít k nehodě. Všechna vozidla mají právě pro tento případ mlhová světla. Díky nim je vůz dostatečně viditelný i za husté mlhy a minimalizuje se riziko srážky. Přestože o použití předních mlhovek si řidič většinou rozhoduje sám, ty zadní by měl zapnout vždy, když je mlha, hustě prší nebo sněží.


i

Některé automobily mají automatická mlhová světla, se kterými bývají často problémy. Lidé na rozdíl od čidel spolehlivě rozpoznají mlhu, a tak se často stává, že systém vůbec mlhová světla nezapne. Řidiči si toho ani nemusí všimnout, ale stává se z nich zezadu neviditelný terč. Na druhou stranu je dobré mlhová světla používat s rozumem, protože za normální viditelnosti v noci dokážou nebezpečně oslnit ostatní řidiče.

Autor: Jaroslav Novčák

Zdroj: Ministerstvo dopravy, autozive.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.