Pozor na servisní knížky, často se falšují – tady jsou důkazy

Použitelnou servisní knihu má podle odborníka na prověřování ojetin jen asi každé páté auto z druhé ruky.

Že má kupované ojeté auto pokud možno mít servisní knihu, to si dnes již uvědomuje většina zájemců o koupi ojetiny. Je však až k nevíře, jak často zájemci o ojetinu stačí pouze informace, že nabízený vůz servisní knihu má a ani se na ní nechce podívat.

Přitom jde o zcela zásadní dokument k ojetému vozidlu, který vypovídá, nebo by alespoň měl vypovídat o kvalitě péče předchozím majitelem. Servisní kniha je ale zejména hlavním vodítkem při dokládání skutečného počtu ujetých kilometrů! A protože si toto prodejci ojetin dobře uvědomují, roste s poptávkou po servisních knihách i jejich nabídka. Jenomže kvalita je žalostná. Dle našich zjištění a dlouhodobých pozorování při prověrkách ojetých vozidel na trhu je skutečně použitelných a ověřitelných pouze asi 20 % servisních knih. Jak to vypadá s ostatními servisními knihami, které se nám dostávají (nebo také oproti očekávání a tvrzení prodávajícího nedostávají) do rukou, je uvedeno v následující tabulce:

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že prodejci ojetin si vždy najdou způsob, jak nabídnout kupujícím to co žádají, víceméně jakýmkoliv způsobem. Proto je při výběru ojetiny nutné zkoumat nejenom to, zda je u vyhlédnuté ojetiny servisní kniha deklarovaná, ale její skutečnou kvalitu a hodnotu. Úplně optimální je vyžádat si její kopii předem emailem, což není v dnešní době pro většinu prodejců žádný problém. Pomocí identifikačních údajů o vozidle, nejčastěji VIN kódu, je pak možné si pravost servisní knihy a záznamů v ní uvedených ověřit přímo tam, kde měl být vůz údajně servisován. Můžete při tom však narazit na některé překážky, zejména u vozidel z dovozu.

Kromě jazykové bariéry (například francouzské a španělské servisy neumí jinou řeč než jejich), je další z nich odkaz na ochranu osobních údajů. Některé servisy nechtějí informace vůbec podávat, pokud nejste přímým majitelem vozidla. Někdy stačí vysvětlit, že potřebujete pouze potvrdit datum servisní prohlídky a údaj o najetých kilometrech, což žádné osobní údaje nejsou a zákonné ochranně dle našich informací nepodléhají.

Většina automobilek sdílejících mezinárodní servisní databázi do ní zapisuje obvykle pouze garanční opravy a prohlídky v době záruky, tedy první dva roky technického života vozidla. Proto je v naprosté většině případů potřeba volat přímo servisnímu partnerovi uvedenému na razítku v servisní knize. Někdy však zjistíte překvapivé skutečnosti, jako v následujícím příkladu falešné servisní knihy Hondy CRV z Itálie.

Při zkoumání této servisní knihy jsme zjistili následující fakta:

 

Zdroj : Auto AZ Consulting

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.