Kolik stojí technická kontrola?
Cena za technickou kontrolu se pohybuje v rozmezí od 800 do 1200 korun, vše záleží na tom, jakou stanici technické kontroly si vybere. Okres od okresu jsou ceny jiné. Nicméně neznamená, že když někde zaplatíte víc, že vás automaticky pustí s prohřešky, takhle to úplně nefunguje. Navíc není to jediná finanční zátěž, protože ještě před kontrolou je potřeba podstoupit emisní měření, které vás bude stát zhruba 700 až 1000 korun (opět individuální cena dle společností a agregátu vozidla). Držitelé průkazu ZTP to mají levnější. A pozor ne všude se dá platit kartou.
Jaké jsou třeba dokumenty?
S sebou musíte mít vždy velký i malý technický průkaz.
Důležité informace před samotnou kontrolou?
Úkolem technické kontroly je, zjistit, jestli je auto technicky způsobilé k provozu na silnici. Proto je zejména u ojetých aut – tedy těch z druhé ruky – nutné zajistit, aby bylo vše v pořádku, bez výrazných komplikací, které by mohly znemožnit udělení „zelené“ k provozu. Ideální proto je, pokud víte, že vás brzy čeká technická kontrola, abyste vůz objednali na opravdu důkladnou prohlídku do servisu, kde se případně nedostatky opraví. Stejně tak nezapomeňte před prohlídkou sundat poklice z kol – bez toho není možné provést kontrolu a pracovníci jsou na to dost hákliví.
Průběh technické kontroly
Nejprve se člověk musí objednat, to znamená, že si najdete číslo do stanice a zavoláte tam minimálně 7 dní předem. Při telefonické objednávce bude pracovník chtít vědět, zda-li jde o benzínové nebo naftové auto. Po příjezdu do stanice, nejprve auto absolvuje měření emisí, až poté samotnou kontrolu. Je třeba tento úkon zaplatit samostatně, následně i s velkých techničákem půjdete na příjem. Techničák tam necháte a zaplatíte za službu, následně jdete čekat do auta, než vás zavolají. Jakmile se tak stane, dle pokynů dojedete na příslušný stojan a dále se už řídíte dle pokynů technika. Hotovo bude zhruba do dvou hodin. Samozřejmě po skončení musíte jít znovu na příjem, kde je do techničáku zaznamenaná kontrola s potvrzením o provozuschopnosti – tedy razítko a datum. Případně pokud auto technickou neprošlo, dozvíte se důvody, které je nutné opravit a podstoupit technickou znovu (lhůta na nápravu je zpravidla 30 dní).
Co se kontroluje?
Auto se kontroluje prakticky celé, téměř až do posledního šroubku. Proto nezapomínejte ani na správnou povinnou výbavu (především lékárnička a výstražný trojúhelník). Dále se ale kontrolují brzdy (včetně té ruční), skla (homologace a zatmavení, včetně výhledu), kola (opět homologace a musí odpovídat tomu co je ve velkém techničáku), osvětlení (fungující blinkry, správné seřízení), karoserie, výfukové plyny, kontrola VIN, podvozek (korozní stav) a další komponenty.
Nejčastější závady
Projít technickou kontrolou není samozřejmost a často se dokola opakují ty samé chyby. Jaké to jsou? Jedná se například o špatný rozměr pneumatik – to znamená, že jste si na plechového miláčka nazuli jiné pneumatiky, než máte uvedené v techničáku, to je velký špatný. A na 99 % je jisté, že technickou neprojdete. Stejný problém nastává, když máte pneumatiky sjeté.
Problémem jsou také zatmavená skla. Někteří jedinci ale jaksi zapomínají, že propustnost světla jak čelního skla tak bočních předních skel je daná zákonem. Pokud máte všechna skla černá, že do nich není absolutně vidět, existuje reálná možnost, že budete mít problém. Stejný problém je s rozbitými nebo nefunkčními světly. Dále ještě je častým problémem únik provozních kapalin.
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: autojournal.cz