Poslouchání hudby při řízení, ačkoliv působí naprosto přirozeně, je jistá forma multitaskingu, jak uvádí Mel Magazine s odkazem na knihu „Brain Briefs“, jejímž autorem je kognitivní vědec Art Markman. Za běžných situací nám to ale příliš nevadí.
Řízení totiž není pro mozek údajně zas tak náročné a poslouchat při něm hudbu nám prý nezabírá naše mentální kapacity plně, uvádí v knize Markman. Některé studie pak dokonce tvrdí, že za jistých podmínek může hudba pomoci řidiči plynout s provozem.
Poslouchání hudby při řízení ale podle Markmana není klasickým multitaskingem – mozek se totiž nevěnuje současně řízení a poslechu hudby, ale plynule přeskakuje mezi činnostmi. I proto je prý poslouchání hudby za volantem mnohem menší problém, než například telefonování za volantem.
Při poslechu hudby si totiž mozek může dovolit hudbu na chvíli ignorovat, zatímco při telefonování je potřeba neustále vnímat a udržovat konzervaci, což ale může být obtížné například na rušných křižovatkách.
Střídání mezi řízením a poslechem hudby přitom po většinu času není problémem a mozek si to může dovolit, aniž by došlo k nehodě. Jenže jakmile se řidič potřebuje více soustředit na řízení, například na parkovišti nebo při dojíždění kolony, mozek už nemá kapacitu na neustále přeskakování a potřebuje se soustředit pouze na jednu věc.
Právě to bývá situace, kdy mnohdy naprosto automaticky saháme po voliči hlasitosti a hudbu minimálně ztlumíme, nebo úplně vypneme. Podobně se přitom řada řidičů chová například i v momentě, kdy začne pršet. Jakmile totiž řidič neodstraní zbytečná rozptýlení, není schopen se plně soustředit pouze na jednu věc – tedy v tomto případě řízení nebo parkování.
Autor: Ondřej Mára
Zdroj: auto.cz