Zkušeným řidičům asi netřeba něco vysvětlovat, natož jim říkat, že dělají něco špatně. Jenomže ne každý ovládá řazení (a koneckonců i samotné auto) tak, jak by měl. Celkem pravidelně jsou na ulicích k vidění řvoucí motory, „poskakovací“ auta, i další následky špatné práce se spojkou a řadící pákou. Ale co je příčinou takového chování vozidla, pokud pomineme chybu mezi volantem a sedačkou?
Nepouštějte spojku příliš zbrkle
Spojka je prostředníkem mezi ozubenými koly, a zajišťuje jejich hladké rozpojování a opětovné spojení. Jenomže to vyžaduje svůj čas, a pokud najednou prudce dupnete na spojkový pedál, vyletí otáčky vzhůru – tím dojde k nadměrné zátěži a zbytečnému opotřebení motoru. Naopak v případě, že byste ji pustili příliš rychle, nedojde k opětovnému spojení nebo do sebe ozubená kola zaklesnou příliš rychle, což způsobí prudký záškub a zarachtání motoru (pravděpodobně i úplné zastavení).
Ono se to hůře vysvětluje někomu, kdo v autě vůbec neseděl, nebo řidičům, co už léta neumí řadit. Pozvolně se musí spojka nejenom pouštět, ale také sešlapávat. Pokud na to nemáte cit, zapřete si nohu patou o podlahu, čímž si vytvoříte opěrný (stabilizační) bod, potom jde sešlapávání i pouštění spojkového pedálu mnohem snadněji.
Raďte až v momentě, kdy to motor potřebuje
Řazení neznamená jenom změnit polohu páky, ale také správné načasování. Pokud totiž zařadíte při nízkých otáčkách, auto nepotáhne a může ztrácet na rychlosti – to platí zejména při jízdě do kopce. V takovém případě budete muset znovu podřadit, takže jste v závěru dvakrát (a zbytečně) měnili rychlost. Opačný případ je pozdní zařazení vyššího rychlostního stupně a neustálé zvyšování rychlosti, takže může dojít k přetočení motoru. To poznáte, resp. uslyšíte hned, protože bude hučet jako by se měl každou chvíli rozskočit.
Když brzdíte, nevyřazujte na neutrál
Auto totiž po vyřazení na neutrál „vystřelí“ kupředu, protože ztratí onen brzdný efekt motoru. Už jenom tohle brzdnou dráhu prodlouží, protože na to 99 % rodičů není připraveno nebo reaguje později (a ano, i šlápnutí na brzdu o vteřinu déle je v krizové situaci rozhodující).
Autor: Radim Brásnký
Zdroj: autozive.cz