Řadíte správně? Co dělat, a co rozhodně NE

Řazení je pro většinu řidičů zautomatizovaný proces, prostě už vědí, kdy je potřeba jakou rychlost zařadit, aniž by nad tím nějak zvlášť přemýšleli. Jenomže ne každý umí řadit správně…

Zkušeným řidičům asi netřeba něco vysvětlovat, natož jim říkat, že dělají něco špatně. Jenomže ne každý ovládá řazení (a koneckonců i samotné auto) tak, jak by měl. Celkem pravidelně jsou na ulicích k vidění řvoucí motory, „poskakovací“ auta, i další následky špatné práce se spojkou a řadící pákou. Ale co je příčinou takového chování vozidla, pokud pomineme chybu mezi volantem a sedačkou?

Nepouštějte spojku příliš zbrkle

Spojka je prostředníkem mezi ozubenými koly, a zajišťuje jejich hladké rozpojování a opětovné spojení. Jenomže to vyžaduje svůj čas, a pokud najednou prudce dupnete na spojkový pedál, vyletí otáčky vzhůru – tím dojde k nadměrné zátěži a zbytečnému opotřebení motoru. Naopak v případě, že byste ji pustili příliš rychle, nedojde k opětovnému spojení nebo do sebe ozubená kola zaklesnou příliš rychle, což způsobí prudký záškub a zarachtání motoru (pravděpodobně i úplné zastavení).

Jak řadit správně

Ono se to hůře vysvětluje někomu, kdo v autě vůbec neseděl, nebo řidičům, co už léta neumí řadit. Pozvolně se musí spojka nejenom pouštět, ale také sešlapávat. Pokud na to nemáte cit, zapřete si nohu patou o podlahu, čímž si vytvoříte opěrný (stabilizační) bod, potom jde sešlapávání i pouštění spojkového pedálu mnohem snadněji.

Raďte až v momentě, kdy to motor potřebuje

Řazení neznamená jenom změnit polohu páky, ale také správné načasování. Pokud totiž zařadíte při nízkých otáčkách, auto nepotáhne a může ztrácet na rychlosti – to platí zejména při jízdě do kopce. V takovém případě budete muset znovu podřadit, takže jste v závěru dvakrát (a zbytečně) měnili rychlost. Opačný případ je pozdní zařazení vyššího rychlostního stupně a neustálé zvyšování rychlosti, takže může dojít k přetočení motoru. To poznáte, resp. uslyšíte hned, protože bude hučet jako by se měl každou chvíli rozskočit.

Když brzdíte, nevyřazujte na neutrál

Nezáleží, jestli pozvolna dojíždíte k semaforu nebo prudce šlapete na brzdu. V každém případě byste měli využít brzdný účinek motoru a podřazovat na nižší rychlostní stupně, eventuálně dojezdit na co nejnižší možnou rychlost, a těsně před začátkem „zakuckávání“ motoru vyřadit na neutrál a dobrzdit brzdou (časem získáte cit, takže na to nebude potřeby myslet). Pokud byste ale letěli stovkou, najednou vyřadili na neutrál a dupli na pedál, bude brzdový mechanismus nadměrně zatížený, a dojde k prodloužení brzdné dráhy.

Auto - řazení - chyby

Auto totiž po vyřazení na neutrál „vystřelí“ kupředu, protože ztratí onen brzdný efekt motoru. Už jenom tohle brzdnou dráhu prodlouží, protože na to 99 % rodičů není připraveno nebo reaguje později (a ano, i šlápnutí na brzdu o vteřinu déle je v krizové situaci rozhodující).

Autor: Radim Brásnký

Zdroj: autozive.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.