A je to tady opět, zima udeří a mrazivá fronta (což je pro mnohé překvapením, ehm, v zimě?!) bude sužovat Evropu. Kdo musí jezdit autem, trpí asi nejvíc. Jak ovšem auto správně připravit či jak se nenechat silným mrazem znehybnět?
Startování
Akumulátor auta dostává zabrat asi nejvíc a jestli jste si ho před zimou nedobili, čeká vás teď kruté období. Doporučuje se nezapínat spotřebiče, dokud nenastartuje motor, takže nechte zhasnutá světla, vypněte rádio a hlavně vyhřívání oken či sedadel (tohle všechno zkontrolujte, než vůbec nastartujete).
Pravidlo „nastartovat a odjet“ se sice doporučuje kvůli rychlému ohřevu motoru a ostatních komponent auta (převodovka a diferenciál), ale v těchto podmínkách není úplně od věci nejdřív nastartovat a nechat motor rozbíhat u stojícího auta, než ho očistíte a oškrábete. Motor se vám aspoň trochu prohřeje a pomůže vám s odstraněním ledu z oken a vyhříváním interiéru. Také můžete včas odhalit nějaký problém, třeba zamrzající naftu nebo vynechávání motoru, takže je lepší, když vám auto zůstane stát před domem než po dvou kilometrech na rušné křižovatce.Vozte v autě preventivně startovací kabely. Nikdy nevíte, kdy budete potřebovat pomoc. Také pak můžete nabídnout pomoc někomu jinému.
Palivo
Majitelé benzínových aut mají svým způsobem vyhráno, nejvíce problémů čeká na řidiče dieselů. Rozhodně si kupte aditivum do nafty. Zabrání jejímu „gelovatění“, takže byste měli bez problémů dojet i v teplotách pod -20°C. Tankujte u značkových pump, kde je slušná záruka, že koupíte skutečně „zimní“ naftu. Přesto se na to nespoléhejte a raději ještě kupte „zimní“ aditivum. V nouzi můžete dát do nafty trošku benzínu, ale nejprve si to ověřte u výrobce, zda je to u vašeho auta možné.
Další kapaliny
Předpokládáme, že nemrznoucí směs v chladiči je u vašeho auta samozřejmost… Nezapomínejte ale ani na ostřikovače a rozhodně kupte náplň do aspoň -30°C. Pokud si nejste jistí, co máte v ostřikovačích, vypotřebujte zbytek (pokud to jde) a dolejte náplň s co nejnižší teplotou tání.
Jízda
O tom, jak jezdit v zimě, jsme už psali samostatně. Zopakujme si tedy to nejdůležitější – zejména, jak se chovat k autu. Prvních několik kilometrů jezděte velmi obezřetně, nepospíchejte na převodovku a nepřetěžujte motor. Zmrzlému agregátu trvá asi 10 – 15 km, než se dostane do provozní teploty, u dieselů to trvá ještě trochu déle. Proto zbytečně nevytáčejte motor. Pokud vás čeká jízda s velkým zatížením, není od věci auto nejprve projet a ohřát a teprve potom naložit po střechu. Nezapomeňte vyzkoušet správnou funkci řízení a brzd, v silném mrazu trpí všechno.
Výbava
Lopatka, košťátko a pevná odolná škrabka přijdou vhod skoro každé ráno. Rozmrazovací sprej koupíte také kdekoli, ale nenechávejte ho v autě! Je vám k ničemu, když se k němu přes zamrzlé zámky nemůžete dostat…
Další tipy
– Snažte se nepoužívat při parkování ruční brzdu. Naopak při jízdě, třeba při dojíždění ke křižovatce, lehce přibrzděte ruční brzdou, abyste čelisti zbavili koroze a nečistot.
– Snižte nepatrně tlak v pneumatikách. Měkčí guma může mít lepší trakci v hlubokém sněhu, ovšem pozor při rychlé jízdě po dálnici, kdy se podhuštěná pneumatika snadno přehřeje!
– Po zaparkování odklopte stěrače, nepřimrznou vám.
– Najděte si k parkování místo, kde nehrozí, že vám na auto spadne „lavina“ nebo rampouch ze střechy.
– Pokud chcete auto odstavit na delší dobu, vyjměte akumulátor, dotankujte kvalitní palivo, nastříkejte zámky a kliky olejem (WD40 je lék na všechno) a zvyšte tlak v pneumatikách.
Autor: redakce Autoweb.cz
Zdroj: autoweb.cz