Řidiče trápí nedostatek AdBlue. Moderní turbodiesely to může zcela zastavit

Mnohé moderní turbodiesely vyžadují kvůli emisním normám pro svůj provoz kapalinu AdBlue. Aktuální nedostatek syntetické močoviny tak pro ně může být zásadní problém.

Covidový svět aktuálně znamená nedostatek surovin a materiálů v mnohých oblastech. Zásadní problémy trápí také automobilový průmysl, který se potýká s nedostatkem plastových granulátů nebo mikročipů, což negativně ovlivňuje výrobu nových aut. Jenže zásadní potíže mohou mít i majitelé již vyrobených automobilů. Hrozí totiž akutní nedostatek AdBlue.

AdBlue je kapalina tvořená syntetickou močovinou doplněnou o destilovanou vodu, která pomáhá snížit emise oxidů dusíku u moderních turbodieselů, a to prostřednictvím vstřikování vodného roztoku močoviny do výfuku, přesněji před katalyzátor SCR. Pro provoz automobilu technicky potřebná není, vyžadují ji však u moderních turbodieselů emisní pravidla. Pokud tak autu AdBlue dojde, elektronika mu už kvůli předpisům (EHK 83) nedovolí nastartovat, respektive jen v nouzovém případě.

A právě to nyní může být pro mnohé majitele zásadní problém. Ústřední automotoklub (ÚAMK) už dříve varoval před nedostatkem AdBlue, což nyní už řidiči začali pociťovat. Množí se zkušenosti, že AdBlue zkrátka není, ani na čerpacích stanicích, ani v supermarketech. A ty obchody, které kapalinu ještě mají, ji postupně zdražují. Nabídka se tak postupně omezuje jen na čerpací stanice, kde se AdBlue dá natankovat z tankovací pistole.

Důvodem nedostatku AdBlue je nedostatek plynu. Kapalina je totiž primárně vyráběna jako vedlejší produkt výroby umělých hnojiv, samostatná produkce by byla příliš neekonomická. A právě největší producenti AdBlue v Evropě hlásí omezení produkce. Německý výrobce na trh dodává nižší množství, ten polský výrobu dokonce zcela zastavil. U největšího evropského výrobce, slovenské firmy Duslo, z koncernu Agrofert, pak hrozí, že slovenská vláda omezí vývoz AdBlue do zahraničí. A to ve snaze chránit dodávky pro domácí trh.

Jak ÚAMK upozorňuje, problém se netýká jen osobních automobilů, už před nimi začaly AdBlue používat také autobusy a nákladní vozidla, nedostatek močoviny tak může omezit i jejich provoz. ÚAMK přitom spočítal, že průměrná spotřeba roztoku činí asi 0,7 litru na 1.000 km, s plnou nádrží tak vystačí na nějakých 20.000 km. A jelikož čeští řidiči v průměru ujedou 15.000 až 17.000 km ročně, znamená to, že zhruba do roka bude AdBlue chybět většině moderních dieselů.

Automotoklub tak řidičům doporučuje nenechávat doplnění AdBlue na poslední chvíli, třeba na pravidelnou servisní prohlídku. Automobily před nedostatkem kapaliny obvykle varují v několika krocích. Ten poslední, při dojezdu zhruba 600 km, už začíná být kritický. Pokud AdBlue dojde, řidič už nemusí nastartovat, elektronika mu to kvůli emisním předpisům nedovolí, přestože samotný agregát by bez AdBlue byl technicky schopný jezdit dál. Výjimkou je pouze jakýsi „záchranný kruh“, v podobě nouzového dojezdu bez AdBlue, cca 1.000 km.

I proto odborníci radí s sebou vozit alespoň nějaké množství AdBlue, pokud dojde, stačí dolít čtyři až pět litrů roztoku a auto opět může jet dál. To platí hlavně při cestách do zahraničí, nedostatek AdBlue je totiž celoevropská záležitost, a tak jej nemusíte doplnit ani v okolních zemích.

Autor: David Bureš

Zdroj: auto.cz

 

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.