Povinné ručení, havarijní pojištění, pojištění skel, úrazové pojištění a nebo živelní pojištění. Hlouběji do kapsy budou muset sáhnout všichni řidiči. "Zhruba o 7 až 10 procent v letošním roce. A také o zhruba stejnou částku se zvýší i v roce příštím," uvedl ekonom Lukáš Kovanda.
To tedy znamená, že člověk, který v tuto chvíli platí povinné ručení ve výši pět tisíc korun, si v dohledné době připlatí. A to klidně i pětistovku.
"Za posledních 10 let se průměrná škoda zvýšila o 10 tisíc korun. Stále se navyšuje výplata, budeme muset navyšovat sazby pojistného. Nebudeme ho upravovat plošně, vždycky budou řidiči v rizikových skupinách platit více," řekl mluvčí pojišťovny Kooperativa Martin Káňa.
K těm patří například řidiči, kteří už mají za sebou několik nehod, mladí lidé nebo důchodci. Naopak řidiči kolem čtyřicítky jsou nejméně rizikovou skupinou a mají povinné ručení nejlevnější.
"Pokud se zvyšují pojistné částky, v souladu s tím se zvyšuje adekvátně i pojistné. Tento trend se netýká jen nových smluv; neustále upozorňujeme na to, že aktualizace pojistných částek je potřeba i u již existujících pojistných smluv a aby na to klienti mysleli," sdělila mluvčí pojišťovna UNIQA Eva Svobodová.
"Příklad z praxe. Mohu mluvit za jednoho našeho klienta se Škodou Octavia s dvoulitrovou motorizací. Tam se pojistné v květnu oproti lednu zvedlo o zhruba pět procent," připojil produktový a technologický ředitel RIXO Martin Ždímal.
Za zdražováním je nejen aktuální dlouhodobá krize, která začala epidemií covidu, ale také technologická vyspělost aut. "Nárůst vybavenosti automobilů, protože jsou stále kvalitnější, stále náročnější emisní normy musí splňovat a také obecná inflace, protože v těch servisech musí platit vyšší účty za energie nebo také dávat automechanikům vyšší mzdy," uzavřel Kovanda.
Průměrně lidé za povinné ručení v Česku zaplatí šest a půl tisíce korun za rok.
Autor: Lukáš Richtár
Zdroj: tn.cz