Ruční mytí vážně konkuruje zajetým automyčkám. Proč?

Pamatujete si, když nic kromě klasických automyček nebylo, a pokud ano, šlo o pár nevzhledných zastřešených boxů s mizerným tlakovým oplachem?

Před pár lety začaly hromadně expandovat moderní ruční myčky, které dnes zcela vážně konkurují zavedeným mycím linkám. Víme proč a nejen o to se s vámi na následujících řádcích podělíme.

Článek

Sami si určitě vybavíte dobu, kdy frčely klasické kartáčové mycí linky. Kdo nechtěl riskovat poškrábaný lak, jezdil raději na třásně nebo bojoval v omšelých boxech s pistolemi o komickém vodním tlaku. Někteří pak auta zkrášlovali doma za pomoci kyblíku, houby a šamponu. Teprve před pár lety někoho napadlo začít stavět plnohodnotné moderní ruční myčky a přidat k nim služby navíc.

 
Foto: Jan Majurník

Ruční myčky dnes už nejsou jen o očistě karoserie, motoristy lákají rovněž na doplňkové služby

O tom, jak tenhle mechanismus všeobecně funguje a v čem konkuruje tradičním automyčkám, jsme si popovídali s Ondřejem Jiráskem, technickým specialistou celorepublikové sítě českých ručních myček Myje.to.

Znáte to, jakmile vysvitne slunko, všichni vyrazí gruntovat auta. Na benzinkách se tedy utvoří kolony vozů čekajících na jednu mycí linku, jako by snad byla zadarmo. Přitom základní pevně dané programy stojí standardně kolem 100 Kč a ty nejlepší i 250 Kč, ovšem výsledky občas neodpovídají vynaloženým prostředkům. Jde to tedy řešit i jinak?

 
Foto: Jan Majurník

Ty nejlepší programy tradičních mycích linek stojí klidně 250 Kč a výsledný efekt není vždy plně uspokojivý

Jako alternativa se nabízí ruční mytí, kde zpravidla najdete 3 až 4 boxy, přičemž v těch nejvytíženějších provozovnách jich napočítáte i 15. Čekací doba se tím pádem rapidně krátí. Větší svobodu máte rovněž při volbě programů, můžete si umýt třeba jen podvozek nebo letmo opláchnout karoserii.

A to vše celoročně, jelikož jsou stanice většinově vybaveny ohřevem podlahy i vody. Také průjezdnost bývá častokrát vyšší, proto se do standardních stání vejdou též velké dodávky, zatímco do speciálních boxů vjedou dokonce náklaďáky.

 
Foto: Jan Majurník

Kryté boxy některých ručních myček jsou zvýšené, aby se do nich vešly také vysoké dodávky

Ačkoli není všechno zlato, co se třpytí. Tradiční mycí linky, dostupné na většině značkových benzinek, přece jen fungují samočinně, takže vlastně nemusíte nic umět, nic dělat a nezašpiníte se. Jen sedíte uvnitř vozu a čekáte. I přes to všechno roste zájem o alternativní očistné služby.

Jen na našem území operuje asi 40 různých provozovatelů ručních myček, přičemž mezi největší podniky patří Ehrle (působení v rámci Eurasie), Auto Spa (zaměření na východní Evropu) a BKF CarWash (celoevropská síť). Samotné technologie pak pochází z Německa, Polska nebo Česka. Jak to tedy funguje? Níže vám popíšeme, na jaké programy můžete u jednotlivých samoobslužných stanic narazit.

Seznamka s programy

Abyste lépe pochopili, k čemu jednotlivé funkce u ručního mytí slouží, máme pro vás stručný manuál.

 
Foto: Jan Majurník

Přehledný ovládací panel pro výběr programů

Předmytí: důležitá a často podceňovaná (nebo chybějící) chemická složka, která díky krátkodobému působení umožní efektivnější odstranění nečistot či hmyzu (po sebevražedném náletu)

Aktivní pěna: supluje, případně pomáhá předmytí

 
Foto: Jan Majurník

Kvalitní předmytí je základem k úspěchu

Mikroprášek: jde o miniaturní granule, které se rozpouští v teplé vodě. Zároveň však hrají naprosto klíčovou roli při očistě

Oplach vodou: pro co nejlepší výsledný efekt je vhodné zbylé mycí látky odstranit z povrchu karoserie

 
Foto: Jan Majurník

Mikroprášek pak hraje klíčovou roli v samotné očistě automobilu

Horký vosk: hydrofobní vrstva zajišťuje dočasnou ochrana laku automobilu

Demineralizovaná voda: tvrdá voda zanechává na autě stopy (zaschlé bílé kapky), proto většina ručních myček disponuje technologií jejího změkčování pro závěrečný oplach. Díky tomu není potřeba řešit dodatečné sušení karoserie

 
Foto: Jan Majurník

Díky demineralizované vodě není potřeba řešit dodatečné sušení karoserie

Výsledná kvalita práce tedy závisí na vašem umu, ovšem vzhledem k dostupným programům zvládne obyčejný laik kompletní očistu za cirka 100 Kč, zatímco zkušený člověk klidně za 70 Kč (vždy záleží na typu a velikosti auta). Jak je to možné?

Cenová politika tady funguje trochu jinak, za 10 Kč získáte v průměru 45 až 50 sekund mycího času. Některé provozy během nočních hodin předmětný interval dokonce prodlužují.

 
Foto: Jan Majurník

Určitým standardem začínají být rovněž bezkontaktní platební terminály

Odstup, off-roade!

Čerpací stanice, kde mycí linky uvidíte nejčastěji, mají určité benefity v doplňkových službách, tento náskok už pomalu zaniká. Na lepších ručních myčkách objevíte vysavače, tepovače interiérů, pračky na koberce, automatické výdejníky kávy či mycích pomůcek (hadry, houby, kosmetika), vzduchové kompresory nebo doplňovače ostřikovací kapaliny.

Kdo se na práci s wapkou necítí, může u vybraných míst využít mytí obsluhou, doplněné třeba o volitelný rychloúklid interiéru (jdete si nakoupit, vracíte se do čistého vozu). Podobně jako benzinky i tyto expandující firmy nabízí platbu kartou, různé věrnostní bonusy, případně zvýhodněné předplacené karty. Nemáte drobné? Nevadí, integrovaná měnička papírových bankovek už není ničím výjimečným.

 
Foto: Jan Majurník

Nemáte drobné na wapku nebo vysavač? Nevadí, tahle mašinka vám rozmění papírové bankovky

Na pozoru by se měli mít řidiči zablácených off roadů, někde nejsou vítáni. Rovněž uživatelé vlastních mycích pomůcek a chemie nemusí být všude přijímaní s nadšením. Zákaz mytí motorů pak platí prakticky ve všech provozech, a to kvůli ekologii.

Bořiči mýtů

O ručních myčkách koluje po internetu a mezi lidmi spousta mýtů. Vybrali jsme ty nejznámější a Ondřej Jirásek vás uvede do reality.

Ruční myčky nevydávají doklady

„Není to pravda. Pokud daňový doklad nevydá sám automat nebo obsluha, lze zaslat požadavek na e-mail a paragon bude zákazníkovi doručen v elektronické formě. Toto chodí kontrolovat i Česká obchodní inspekce.“

Provozy nejsou ekologické

„Opět omyl. Odpadní nádrže jednotlivých boxů se periodicky vyváží a příslušné orgány provádí pravidelné rozbory vody. Myčky mají také své čističky, které zachycují nebezpečné a škodlivé látky. Tam, kde najdete výdejník ostřikovací kapaliny, se aktivně bojuje proti přebytečným plastům. Tekutinu si totiž natankujete přímo do nádobky ve vozidle.“

 
Foto: Jan Majurník

Praktický výdejník ostřikovací kapaliny bojuje proti přebytečným plastům

Pěna nemyje

„Aktivní pěna slouží jako předmytí. Pokud i tak nefunguje, jde o nepoctivost ze strany provozovatele nebo nedodržení doporučeného mycího postupu, například vynechání programu.“

Myje se vždy od střechy

„Správně byste měli začít předmytím, pěnou a mikropráškem vždy odspodu – kvůli efektivitě. Oplachy a voskování se pak provádí z vrchu.“

 
Foto: Jan Majurník

S mytím začněte odspodu, oplach pak řešte z vrchu

Mikroprášek poškozuje lak

„Ne. Pokud by přece jen nebyla teplota vody dostatečná pro jeho rozpuštění, bude akorát snížen mycí efekt. K samotnému poškození může dojít leda tlakem vody, nicméně pouze v případech, kdy byl lak narušený už předtím, například nehodou.“

Myčka nenese odpovědnost za škody

„Vážně? Tak proč si provozovatelé platí tak drahé pojistky? Pokud jde o škody způsobené užíváním zařízení v rozporu s pokyny, tak ne. Pakliže dojde například k uvolnění ramene tlakové pistole, pak ano. Také používaná chemie je pravidelně testována a mnohdy figuruje v mycích zařízeních v továrnách světových automobilek.“

 
Foto: Jan Majurník

Máte-li na autě poškozený lak, pozor na vysokotlaké čističe, které mohou ještě více narušit jeho celistvost

Kvalita, cena, rychlost. Tímto krédem se řídí většina ručních myček a motoristé na to zpravidla slyší. Vždyť i v malých městech najdete pár moderních tlakových čističů, kde se denně otočí desítky lidí. Divíte se tomu? My ne.

 

Autor: Jan Majurník

Zdroj: garaz.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.