Zatímco používání zimních pneumatik upravuje zákon, o letních pneumatikách už se nezmiňuje. Někteří řidiči proto koncem zimní sezóny nechávají na svých vozech zimní pláště, o kterých si někdy myslí, že mohou být bezpečnější. Problémem je však skutečnost, že zimní pláště fungují správně jen při určitých teplotách.
Na první pohled tak sice mohou některé zimní a letní pneumatiky vypadat dost podobně, ve skutečnosti se však jedná o zcela rozdílné výrobky, které se liší jak svým návrhem, tak chemickým složením a vlastnostmi. Tyto drobné rozdíly pak představují zásadní změny v ovladatelnosti vozu.
Zimní pneumatiky jsou totiž konstruovány s ohledem na maximální záběr na sněhu a dostatečnou přilnavost na zledovatělé vozovce, zatímco letní pneumatiky jsou navrhovány s ohledem na schopnost odvádět ze silnic velké množství vody a odolnost vůči vyšším provozním teplotám.
Letní pneumatiky tak mají tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami, které jsou schopné odvádět mnohdy až litry vody za sekundu. U letních pneumatik se totiž počítá s jízdou i za výraznějších dešťů. Zimní pneumatiky mají zcela jiný dezén, obsahující větší množství záběrových hran, a jejich měkčí směs se rychle zahřívá.
Výsledkem používání zimních pneumatik v zimě tak mohou být horší jízdní vlastnosti na vodě, všeobecně delší brzdná dráha, vyšší spotřeba vlivem většího valivého odporu, specifický dezén vede k vyšší hlučnosti a opomenout nemůžeme ani rychlejší opotřebení, které bude znamenat nutnost častějšího nákupu nových plášťů. Není proto náhodou, že většina odborníků doporučuje přezouvat na letní pneumatiky v momentě, kdy se průměrné denní teploty pohybují nad hranicí 7 °C.
„Měkčí směs a velké množství drážek mají při vyšší teplotě za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby. Vůz je při dešti hůře ovladatelný a jízda je také za každého počasí výrazně méně pohodlná. Především se však zimní pneumatiky při vyšších teplotách přehřívají, což má za následek prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky jsou proto v létě nepohodlné a nehospodárné, ale zejména méně bezpečné,“ vysvětluje Vojtěch Gurin z českého zastoupení společnosti Goodyear.
Správná volba pneumatik přitom nabírá na důležitosti s rostoucí popularitou vozů kategorie SUV, pro které je charakteristická vyšší hmotnost. Nemluvě o rostoucí nabídce sportovně orientovaných SUV s vyšším výkonem. Stále větší množství výrobců se v poslední době zaměřuje na vývoj specifického typu pneumatik právě pro tento typ vozidel.
Goodyear uvádí jako příklad svůj nový plášť EfficientGrip 2 SUV, který byl vyvíjen právě s ohledem na lepší chování a kratší brzdné dráhy u velkých aut. Technologie Mileage plus pak slibuje delší životnost a s tím související snižování nákladů i omezování uhlíkové stopy pneumatik, o které se v poslední době začíná hovořit stále častěji.
„Moderní letní pneumatiky stále lépe slouží svému účelu a zvyšují bezpečnost jízdy. Proto důrazně doporučujeme všem, aby ani při epidemii přezutí vozu pokud možno neodkládali a jakmile jim to situace dovolí, navštívili pneuservis,” dodává Vojtěch Gurin. „A dvojnásob důležité to je právě pro větší a těžší vozy SUV. Řidiči si je často pořizují právě kvůli vyššímu pocitu bezpečí, neměli by naopak úroveň bezpečnosti snižovat nevhodným obutím.”
Autor: Ondřej Mára
Zdroj: auto.cz