Slovensko chystá omezení rychlosti pro auta se spalovacím motorem

Slovensko elektromobilitu fakticky ignoruje. Podpora státu je mizivá a výhody pro majitele zelených značek jsou směšné. Co se v takových případech po procitnutí běžně stává, je doslova šoková terapie.

Slovenský stát chce přinést zajímavé výhody pro majitele elektroaut, ale ve hře jsou i tvrdá opatření proti autům, které nemají elektrický pohon. A ty vnímáme jako mimořádně kontraproduktivní a pro drtivou většinu motoristů neakceptovatelné.

Ministerstvo hospodářství posunulo do připomínkového řízení návrh akčního plánu rozvoje elektromobility. V této fázi vyhodnocuje připomínky od relevantních institucí či odborníků a i na základě nich se ještě finální plán může změnit.

Cílem úředníků je přinést reálné uživatelské výhody pro majitele bezemisních aut, tedy například elektromobilů. Ano, víme, o (ne)pravdě výroku ohledně nulových emisí aut na baterky bychom se mohli přít, ale to není tématem tohoto článku. A určitě jsme za to, aby majitelé nízkoemisních aut výhody měli. Ale proč je zároveň nutné omezovat klasická spalovací auta netušíme a nesouhlasíme s tím.

I Slovensko počítá s budoucností automobilové dopravy zaměřené na elektroauta. Stát chce přijít konečně s výhodami, které tam mohly být už dávno. Jednou z nich mají být zvýhodněné sazby za parkování od samospráv. V praxi by tak například parkovaly zdarma nebo se slevou, případně i na místech pro rezidenty. Další možností je „vytvoření míst pouze pro elektromobily“, uvádí se v návrhu akčního plánu.

Omezení rychlosti na dálnicích a bezemisní zóny

Některé státy zavedly v centrech měst, která jsou přeplněná auty, omezený vstup pro spalovací motory. Elektromobily by měly vstup bezplatný a majitelé aut se spalovacími motory by museli za vjezd autem do míst, pokud v dané lokalitě nebydlí, platit.

Za ještě divočejší považujeme plán ministerstva převzít inspiraci z Rakouska a omezit takzvaná znečišťující vozidla na vybraných úsecích silnic – auta se spalovacími motory by tak jezdila například na dálnici pomaleji. Kde přesně a odkdy, zatím neznámo. Dá se však předpokládat, že snížení maximální povolené rychlosti na dálnici by nebylo jen kosmetické, ale markantní. Například ze současných 130 km/h na 110 nebo dokonce 100 km/h.

Bus pruhy pro elektroauta

Zajímavým benefitem pro fanoušky elektromobility by mohlo být i privilegium na využívání bus pruhů pro zelené (nebo chcete-li environmentální) značky. Samotné ministerstvo si však uvědomuje, že takové opatření je možné jen dočasně, dokud množství elektroaut nepřekročí kritickou hranici. Potom by už i elektroauta, kterých bude na cestách přibývat stále více, zpomalila a ucpala tyto pruhy.

Úředníci navrhují dvě řešení, jak omezit časovou platnost využívání bus pruhů pro elektromobily. “Nastavit se to může pevně určeným datem (např. do 31.12. 2027), nebo množstvím aut na silnicích (např. 5% celkového vozového parku),” píše se v návrhu.

Nejkontroverznější částí připravovaného akčního plánu je podpora vzniku nízkoemisních zón. Ministerstvo v návrhu explicitně zmiňovat možnost stanovit poplatky za vstup pro vozidla na spalovací pohon. Jedním dechem však úředníci dodávají, že výjimku by mohli mít obyvatelé dané části obce či města.

Co se týká nízkoemisních zón, jde zatím o prvotní návrh a na další detaily si budeme muset počkat. Například v německých velkoměstech jsou ekologické zóny dlouhodobě řešeny formou takzvaných emisních plaket, které si potřebujete zakoupit před tím, než do nich autem vstoupíte.

Posledním ze série návrhů ministerstva hospodářství je snížit dálniční poplatky pro elektrická auta. Zatímco cena dálničních známek se má nově do budoucna zvyšovat, pro majitele bezemisních aut by mohla později naopak klesnout.

Vyloučí plug-in hybridy

Pokud budete chtít využít nových výhod, budete potřebovat zelené nebo takzvané environmentální SPZ – na Slovensku se dosud vydávaly zelené tabulky s evidenčním číslem vozidla, nově zavede stát pro elektroauta speciální označení (EL a EV) a takové SPZ-ky již nebudou barevně odlišeny. Pro účely výhod to však nebude podstatné, využívat je budete moci tak jako tak. Stejně tak budou nové výhody dostupné i pro auta jiných členských zemí EU se zelenými nebo „environmentálními“ SPZ.

Novinkou je, že k environmentálním SPZ se v budoucnu nedostanou majitelé plug-in hybridů. Pro ně má platit přechodné období do konce roku 2024, po tomto roce již dostanou běžné SPZ bez výhod.

Autor: Vojtěch Koval

Zdroj: Ministerstvo hospodářství SR, autojournal.cz

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.