Automobilky rády zdůrazňují, jak jsou jejich elektromobily šetrné k životnímu prostředí. Studie norské Univerzity vědy a techniky ale tvrdí, že to není zcela pravda.
Autoři dokonce říkají, že výroba elektromobil přispívá ke globálnímu oteplování asi dvakrát více než výroba konvenčních automobilů se spalovacím motorem pod kapotou.
Elektromobily jsou totiž náročné na výrobu kvůli svým bateriím. V tomto ohledu jsou dle Norů dokonce toxičtější než konvenční auta a mohou snáze znečistit vodu. Norští vědci dále tvrdí, že by se mělo dbát na to, aby měly tyto díly náročné na výrobu dlouhou životnost a byly recyklovatelné.
Automobily s elektrickými motory moc nebodují ani při svém provozu, na což bývá často upozorňováno. Elektromobily se sice chlubí lokálními nulovými emisemi, zdroj energie, tedy elektřinu, je ale třeba získat z elektráren. A zrovna třeba ty uhelné moc šetrné k životnímu prostředí nejsou.
Autoři analýzy spočítali, že automobil s dieselovým motorem s životností 200.000 kilometrů je proti elektromobilu, u kterého je nutné v době jeho životního cyklu vyměnit baterie, k životnímu prostředí šetrnější.
Norští vědci zdůrazňují, že při svém provozu mohou být elektrické vozy přínosem pro životní prostředí, ne však za každých podmínek. Naše výsledky jasně ukazují, že je kontraproduktivní podporovat elektromobily v oblastech, kde se elektrická energie vyrábí pomocí uhlí nebo spalováním těžkého oleje, píší autoři v závěru své práce.
Elektrické automobily alespoň pomůžou s tím, že škodlivé látky budou emitovány u elektráren a ne v ulicích měst. Globálně ale emise nesnižují.
Snížit je mohou pouze v případě, že je elektřina pro ně získávána z obnovitelných zdrojů. V takovém případě elektromobily zlepšují kvalitu ovzduší a snižují závislost na fosilních palivech. Pokud však elektřinu není možné získat z obnovitelných zdrojů, mají ke snížení globálního oteplování pomoci spíše auta s účinnějšími spalovacími motory.
Zdroj: auto.cz