Svolávací akce automobilek: Kterých závad se týká nejčastěji?

Jen loni poslaly automobilky českým majitelům 90.000 dopisů s pozvánkou na svolávací akci. Možná se budete divit, až list dorazí také vám, ačkoliv jste vůz koupili jako ojetý.

O svolávacích akcích automobilek se obvykle hovoří v souvislosti s nehodami – vůz sám zrychluje, vystřelují mu airbagy, nebo trpí samovznícením. Povídat by mohli u Toyoty, která musela zákazníkům vyplatit na odškodnění přes miliardu dolarů kvůli zaseknutému plynovému pedálu – a přitom se zprvu hovořilo o pouze posunutém koberečku.

Většina svolávacích akcí ale proběhne v decentním klidu, mnohé jsou řešeny pouze v rámci tajné servisní kampaně.

Jednoduše řečeno – navenek se nikde taková akce nekomunikuje a úprava vozu je udělána bez vědomí zákazníka během běžného servisu. Traduje se například, že v 80. letech takto měl Mercedes-Benz v rámci běžné výměny oleje měnit celé motory s nevychytanou šestnáctiventilovou technikou. Muselo to probíhat rychlostí mechaniků ve formuli 1. Servisy prý dokonce dostaly raznice s originálním fontem písma…

Svolává se i doma

Náklady na svolávací akce nikdy nejsou malé a výrobci každý rok tratí miliardy. Dokonce si platí náhrady i mezi sebou. Před třinácti lety musela firma Firestone zaplatit Fordu čtvrtmiliardu dolarů za svolávací akci, kde se vyměnilo třináct milionů gum.

České čtenáře pochopitelně nejvíc zaujme, že počty domácích svolávacích akcí rostou geometrickou řadou. Zatímco v roce 2015 motoristé zavítali na pozvánku do servisu v 35.000 případech, o rok později už to bylo 75.000. Loni dokonce 90.000. Podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích totiž musejí výrobci či akreditovaní zástupci značek informovat Ministerstvo dopravy pokaždé, když zjistí „závažné nebezpečí pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, životní prostředí nebo život nebo zdraví člověka“.

Od poloviny loňského roku mohou majitele obesílat dokonce přímo zástupci značek. Mají vlastní databázi. Kromě toho dostali dovozci možnost dotázat se na jména a adresy majitelů zapsaných v registru. Až do té doby výrobce informoval MDČR o závadě, následně dalo pokyn Centru služeb pro silniční dopravu. A teprve centrum majitele obeslalo. Teď nad procesem ministerstvo ztratilo kontrolu.

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.