Tady budou ve středu radary. Policie zveřejnila místa měření při Speed Marathonu 2025

Speed Marathon 2025 v Česku proběhne ve středu 9. dubna. Měřit se bude na stovkách míst napříč republikou.

Každoroční policejní akce s názvem Speed Marathon proběhne letos 9. dubna, tedy už zítra. Je součástí celoevropské kampaně Roadpol, která se zaměřuje nejen na dodržování rychlostních limitů.

„Policie České republiky bude na základě dopravně bezpečnostních analýz a vlastních vytipovaných rizikových lokalit po celý den provádět měření rychlosti. Výběr úseků neprobíhá pouze na základě rozhodnutí policistů, ale podílejí se na něm i občané, kteří mohou navrhnout místa, kde by dopravně bezpečnostní akce měla proběhnout,“ uvedla k akci policie na svém webu.

Hlasování veřejnosti probíhalo na webu bezpecnecesty.cz mezi 17. únorem a 18. březnem. Policie pak získané tipy vyhodnotila a na jejich základě určila místa, kde bude měřit rychlost.

Celkem jich jsou stovky napříč Českem, ve městech i na vesnicích, v zástavbě i mimo ni, na silnicích všech tříd včetně dálnic. Jaká místa to jsou, ukáže galerie; policisté nebudou na všech místech zároveň, nýbrž je budou střídat, ale míst je tolik, že nejsnazší cestou, jak se vyhnout případnému postihu za překročení nejvyšší dovolené rychlosti, je si rychlost obzvlášť hlídat.

„Cílem není odhalit co nejvíce přestupků, ale především snížit dopravní nehodovost a zvýšit bezpečnost a plynulost na pozemních komunikacích, upozornit na rizika, která sebou nedodržování rychlosti přináší a má za následek každoročně desítky zmařených lidských životů,“ uvádí únorová zpráva o Speed Marathonu na webu policie, podepsaná mělnickou služebnou.

Policejní statistky nehodovosti nicméně tato slova nepotvrzují. Překročení nejvyšší dovolené rychlosti dlouhodobě není mezi deseti nejčastějšími ani nejtragičtějšími příčinami dopravních nehod v ČR. Naopak v těchto žebříčcích bývá nepřizpůsobení rychlosti, tj. jízda nepřiměřenou rychlostí. Rychlost dovolená a rychlost přiměřená, řečí policejních statistik „přizpůsobená stavu vozovky“ či „přizpůsobená dopravně technickému stavu vozovky“, nejsou zaměnitelné pojmy.

S velkým náskokem nejčastější příčinou dopravních nehod v ČR bylo v roce 2024 nevěnování se řízení vozidla s 18.182 nehodami. Druhé místo obsadilo nesprávné otáčení nebo couvání s 9.663 nehodami. Nejtragičtější příčina nehod je nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky s 68 mrtvými za rok 2024, o 13 mrtvých více.

V roce 2024 klesl meziročně počet nehod o 2,9 %, tedy o 2.728 nehod na 92.217. Toto číslo setrvale klesá od roku 2021 a je dokonce o 2.580 nehod nižší než v roce 2020, kdy po značnou část roku platila přísná omezení kvůli covidu. Počet usmrcených osob za rok 2024 klesl meziročně o 3,7 %, o 17 osob, na 438. Počet těžce zraněných osob klesl o 8,1 %, o 142 osob na 1.609. Bezpečnost na českých silnicích se tedy za poslední roky spíše zlepšuje.

Autor: Marek Bednář

Zdroj: auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.