Test zimních pneumatik 2020: Zavedené značky nemusí být jistotou

Doba přezouvání na zimní pneumatiky se kvapem blíží, a pokud potřebujete nové, v některých případech není nutné utrácet více peněz za značkové gumy. Německý autoklub ADAC přináší podrobný test.

Zima se zdá být ještě daleko, ale ze tří důvodů je čas na debatu o zimních pneumatikách - přízemní mrazíky se už mohou objevovat, zejména na horách, pneuservisy budou mít v nadcházejících týdnech čím dál víc napilno a 1. listopad se pomalu, ale jistě blíží.

Ten den vstupuje v platnost zákonná povinnost užít zimních pneumatik, je-li na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo pokud to lze předpokládat.

Použité zimní pneumatiky, aby splňovaly zákonnou povinnost, zároveň musí mít v hlavních dezénových drážkách hloubku vzorku nejméně 4 mm. Při menší hloubce má směs gumy stále zimní vlastnosti, ale nebude tak dobře odvádět vodu a břečku, odhlédneme-li od rizika pokuty od bdělého policisty.

Německý autoklub ADAC, který testuje pneumatiky pravidelně, si tentokrát posvítil na pneumatiky v rozměrech 205/55 R16 a 235/55 R17. Výsledky v obou případech ukazují opět na to, že když sáhnete po věhlasné evropské značce, pravděpodobnost, že uděláte chybu, je malá. Ale samozřejmě tu jsou výjimky, a to v obou tabulkách.

 
 
Zimní pneumatiku je poznat podle označení „M+S” a/nebo sněhové vločky na pozadí horského štítu. U nás policii stačí kterákoliv z těchto značek, např. v Německu je ale nutná sněhová vločka.

Zimní pneumatiku je poznat podle označení „M+S” a/nebo sněhové vločky na pozadí horského štítu. U nás policii stačí kterákoliv z těchto značek, např. v Německu je ale nutná sněhová vločka.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Největší váhu v hodnocení má chování na mokru (30 %), následně na sněhu (20 %), na suchu (15 %) a na ledu (10 %). Další kritéria jsou hlučnost, spotřeba paliva a opotřebení pneumatiky.

Rozměr 205/55 R16

Mezi šestnáctipalcovými pneumatikami žádná nezískala nejlepší označení „velmi dobrý”, ale „dobrých” (známka 1,6-2,5) je rovnou pět. Trochu překvapením může být poměrně nízké umístění značek Continental a Pirelli, které jsou obě „uspokojivé” (známka 2,6-3,5).

Nutno podotknout, že ADAC používá pro výpočet celkové známky kromě váženého průměru také pravidlo, že pokud v některé z hlavních kategorií je známka pod určitou hranicí, výsledný průměr nemůže být lepší než tato známka, i kdyby v ostatních disciplínách byla pneumatika nejlepší. Proto se v některých případech může zdát, že je hodnocení nespravedlivé.

Test zimních pneumatik ADAC Hodnocení
205/55 R16
na suchu na mokru
na sněhu
celková známka
Bridgestone Blizzak LM005 2,1 1,3 2,1 2,0
Michelin Alpin 6 2,5 2,0 2,1 2,1
Dunlop Winter Sport 5 2,5 2,3 2,0 2,2
Hankook i*cept RS2 2,5 2,0 2,1 2,2
Maxxis Premitra Sonw WP6 2,0 2,3 2,5 2,4
Falken Eurowinter HS01 2,9 2,3 2,7 2,9
Continental WinterContact TS860 3,0 1,8 2,0 3,0
Goodyear UltraGrip 9+ 3,0 2,0 1,8 3,0
Sava Eskimo HP2 3,1 3,1 2,5 3,1
Toyo Observe S 944 3,2 2,5 2,3 3,2
Pirelli Cinturato Winter 3,3 2,2 1,8 3,3
Giti GitiWinger W1 3,4 3,3 2,0 3,4
Semperit Speed-Grip 3 3,7 2,1 1,9 3,7
King Meiler Winter Tact WT81 3,7 5,4 2,9 5,4
Tristar Snowpower HP 2,2 5,5 4,3 5,5
Známkování podobně, jako ve škole: 0,6 - nejlepší, 5,5 - nejhorší

Dvě pneumatiky zcela propadly - získaly hodnocení „nedostatečný” (známka 4,6-5,5), a to kvůli svému tristnímu výkonu na mokré vozovce. Tristar Snowpower HP a protektor King Meiler Winter Tact WT81 byly kromě mokra nejhorší i na sněhu; King Meiler sice získal nejlepší hodnocení ze všech co do opotřebení, ale to znamená pouze, že byste déle jezdili na mizerných gumách, než by bylo třeba je vyměnit.

Rozměr 235/55 R17

O překvapení u větších gum se postarala levná značka Esa+Tecar, která s pneumatikou Supergrip Pro skončila na druhém místě mezi Michelinem a Goodyearem. Výkony na mokru i sněhu byly nadprůměrné a v opotřebení byla spolu se Semperitem nejlepší.

Test zimních pneumatik ADAC Hodnocení
235/55 R17
na suchu na mokru na sněhu celková známka
Michelin Pilot Alpin 5 1,9 2,3 1,8 2,1
Esa+Tecar Supergrip Pro 2,7 2,6 2,2 2,7
Goodyear UltraGrip Performance+ 2,7 2,2 2,3 2,7
Dunlop Winter Sport 5 SUV 2,2 2,5 2,8 2,8
Vredestein Wintrac Pro 2,2 2,3 2,8 2,8
Nokian WR Snowproof 2,5 2,9 2,5 2,9
Bridgestone Blizzak LM005 3,0 1,5 2,2 3,0
Kleber Krisalp HP3 3,0 2,4 2,0 3,0
Pirelli Winter Sottozero 3 3,0 2,3 2,6 3,0
Cooper Discoverer Winter 3,1 3,1 2,2 3,1
Fulda Kristall Control SUV 3,1 3,1 2,6 3,1
Continental WinterContact TS850 P 3,4 1,9 2,7 3,4
Semperit Speed-Grip 3 SUV 3,9 2,7 2,6 3,9
Známkování podobně, jako ve škole: 0,6 - nejlepší, 5,5 - nejhorší

Druhé překvapení není tak příjemné, neboť Continental WinterContact TS850 P skončil druhý od konce. Stále se známkou vešel do „uspokojivého” hodnocení, ale celková známka 3,4 je o poznání horší, než jak dopadly WinterContacty TS860 v menším rozměru.

U větších gum nicméně vidíme menší rozdíly mezi špičkou a chvostem tabulky - není tu žádná „nedostatečná” pneumatika.

 Autor: Marek bednář, Novinky

Zdroj: novinky.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.