Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Víte ale, jak často byste jej měli kontrolovat? A že na elektronický indikátor nelze vždycky spoléhat?

Každý automobil má správný tlak pneumatik předepsaný v závislosti na zatížení, přičemž na kolik barů by měla být kola každé z náprav správně nahuštěny, není vůbec složité najít. Výrobci tyto informace uvádějí na štítcích umístěných zpravidla na prostředním sloupku karoserie (vidíte je po otevření dveří), z vnitřní strany víčka palivové nádrže, v tištěné příručce, nebo její elektronické verzi, kterou můžete u luxusních vozů najít v útrobách infotainmentu.

Uchovávat v pneumatikách správný tlak se rozhodně vyplatí, a to už s ohledem na životnost pneumatik i provozní náklady. Málo nahuštěná guma se nepřirozeně opotřebovává, ničí se její boky a v ostrých zatáčkách dokonce může dojít k jejímu sesunutí z ráfku, což malér, na který řada řidičů rozhodně není připravena. Nehledě na to, že větší valivý odpor negativně ovlivňuje spotřebu paliva. Ani opotřebení příliš nahuštěné pneumatiky však není rovnoměrné, navíc znatelně utrpí komfort jízdy. Auto pak jednoduše více poskakuje a to může být nebezpečné.

Tlak v pneumatikách byste měli kontrolovat jednou za dva týdny, avšak nikoliv pouze podle nyní již povinného systému kontroly, který zavedla Evropská unie. Hezky s tlakoměrem v ruce, jako za mlada! Za jízdu na podhuštěných pneumatikách sice pokuta nehrozí, je ale vyžadováno okamžité zjednání nápravy. Jinými slovy vás policie nenechá jet dál. Tlak měříme vždy před jízdou, protože odvalováním pláště po vozovce dochází k zahřívání a nedostanete tak přesnou informaci.

 Pneumatiky se samozřejmě nemusí plnit pouze vzduchem, motoristé velmi rádi využívají také dusík, protože je jednoduše stabilnější a tedy méně náchylný na teplotu pláště. Jedním z příkladů použití dusíku již u sériového auta je Nissan GT-R, osobně bych jej ale doporučil v daleko širší míře, byť si za něj samozřejmě musíte připlatit zhruba 50 korun za jedno kolo.

 

Víte, jak poznat ojeté pneumatiky? Vysvětlíme to v následujícím videu!

 

 

Zdroj:auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.