Tohle auto to má za sebou! Kde se točí nejvíc kilometrů a jak jsou na tom Češi?

Najezdit skoro 30 000 kilometrů ročně? To je sen každého automobilového fanatika. Jenže není všude zvykem jezdit tolik jako v západní Evropě. Jak si v porovnání vedou Češi a proč některá auta mají podezřele málo na tachometru? Přinášíme zajímavý pohled na fenomén najetých kilometrů v Evropě – a přidáváme tipy, jak nenaletět při koupi ojetiny.

Kdo drtí kilometry? Překvapení z Nizozemska

Když přijde řeč na země, kde auta točí kilometry jak na běžícím pásu, asi vás jako první nenapadne Nizozemsko. Ale ano, právě tady mají auta ročně největší nájezd. Podle průzkumu společnosti carVertical se tam průměrně u jednoho vozu najezdí neskutečných 29 851 kilometrů ročně! A to už je pořádný nášup, zvlášť když uvážíme, že třeba v sousedním Německu je to „jen“ 22 542 kilometrů.

A co další země? Za Nizozemci se drží Španělé (29 017 km) a Dánové (27 346 km). Naopak, pokud byste hledali místo, kde auta dostávají zabrat nejméně, zamiřte do Lotyšska.

Češi a kilometry: Jezdíme opravdu málo?

A jak jsou na tom Češi? Oproti západním sousedům si u nás vozy užívají docela „klidný důchod“. Průměrný roční nájezd na českých silnicích je 19 155 kilometrů, což nás řadí spíše k těm, kdo jezdí méně. Na druhou stranu, naši východní sousedé na tom nejsou o moc lépe – třeba Poláci najezdí ročně jen 17 925 kilometrů.

Zajímavostí je, že Slováci se svou závislostí na autech vyčnívají nad ostatními v regionu – jejich roční průměr je 21 230 kilometrů, což je více než v Česku, ale stále o dost méně než v západní Evropě.

Kdy je čas auto prodat?

Když se podíváme na západní Evropu, auta tam po třech až čtyřech letech mají na tachometru klidně i 100 000 kilometrů. A to je obvykle ten okamžik, kdy majitelé začínají uvažovat o prodeji. Jak uvádí Matas Buzelis, odborník na trh s ojetými vozy ze společnosti carVertical: „Vyšší počet najetých kilometrů obvykle značí nižší hodnotu vozu, proto se řidiči často snaží taková vozidla prodat dříve, než jejich cena výrazně klesne.“

Co to znamená pro nás? Hodně ojetých aut z těchto zemí se díky dostupným cenám dostává i do Česka, kde se po několika letech často objeví na prodej v autobazarech.

Stočené kilometry: Proč je to stále problém?

Když hledáte ojeté auto, je jednou z prvních věcí, na kterou koukáte, počet najetých kilometrů. Logicky platí, že čím méně kilometrů, tím vyšší cena. Jenže pozor! Nízký počet kilometrů může být často lákadlem, jakým podvodníci klamou zákazníky.

„Před nákupem ojetého vozu je zásadní prověřit historii auta a zjistit, zda je počet najetých kilometrů skutečný,“ radí Buzelis. A varuje: „Pokud se poohlížíte po autě dovezeném ze zahraničí, pravděpodobnost, že bude mít stočené kilometry, je výrazně vyšší.“

Země si totiž údaje o vozidlech mezi sebou nevyměňují, což je pro podvodníky velká příležitost.

Jak se bránit podvodníkům?

Nákup ojetého vozu je vždy riskantní podnik, ale můžete se bránit. Jak? Doporučujeme před setkáním s prodejcem prověřit historii vozu online. Existují nástroje, které vám umožní zjistit, zda bylo auto bouráno, jestli má skutečný počet kilometrů a jestli nebylo kradené. Koupě ojetiny by nikdy neměla proběhnout bez zkušební jízdy a prověření v autorizovaném servisu.

Autor: redakce autoweb.cz

Zdroj: autoweb.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.