Aby žák složil závěrečnou zkoušku a mohl požádat o řidičský průkaz, musí nejprve projít náročným teoretickým testem. Proč náročným? Protože k dnešnímu dni obsahuje více než tisíc otázek. Není tedy divu, že se mezi nimi najdou takové, které dělají žákům nemalé problémy.
My se dnes podíváme na ty vůbec nejtěžší z jednotlivých oblastí, kterými jsou pravidla provozu na pozemních komunikacích, dopravní značky nebo zásady bezpečné jízdy. Nebudou chybět ani pravidla o dopravních situacích, předpisy o podmínkách provozu vozidel, předpisy související s provozem a na závěr se pověnujeme zdravotnické přípravě. Informace jsme čerpali z oficiálních statistik společnosti eTesty.cz.
VÍME, PROČ OTÁZKY DĚLAJÍ ŽÁKŮM PROBLÉMY
Hlavní problém testů autoškol je v jejich rozsáhlosti. Začínající řidiči se musí učit víc než tisíc teoretických otázek, které jsou v mnoha případech spíš o slovíčkaření. Některé se dokonce přímo nevztahují na vozidla konkrétního řidičského průkazu. To znamená, že třeba při zkoušce na auto (skupiny B) se může vyskytnout otázka na motocykl (skupiny A). Není pak divu, že žáci v závěrečném testu odpovídají špatně. Ostatně toto nám potvrdil i instruktor autoškoly, který se dlouhá léta věnuje i novinářskému řemeslu, Radek Vrtal. „Žáci nejvíc chybují v otázkách, které se musejí učit nazpaměť. Velké problémy jim tak dělají věci ohledně techniky vozidla, provozní záležitosti nebo dlouhé otázky, kde jde hlavně o slovíčkaření. Často se také setkávám s tím, že studenti, kteří skládající zkoušku na auto, vyhoří na otázkách ohledně motocyklů, které jsou také součástí teoretické části skupiny B.
Také dodává, že se čím dál častěji potýká s tím, že studenti teoretické testy podceňují a pořádně se na ně nepřipravují. „Mnohem častěji tak musí test opakovat. Dříve byla úspěšnost výrazně vyšší, až poslední roky to s ní šlo z kopce,“ dodává Radek.
My jsme si pro vás ty nejzásadnější otázky, které dávají žákům v autoškole zabrat, připravili. Správné odpovědi naleznete v závěru článku pod fotografií. Zkuste si, zdali zvládnete odpovědět bez toho, abyste se podívali na správnou odpověď.
NEJNÁROČNĚJŠÍ OTÁZKY
Pravidla provozu na pozemních komunikacích
Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku:
- Musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
- Nemusí dávat znamení o změně směru jízdy a může omezit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
- Musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Průměrná doba zodpovězení této otázky v testech je 0:28 min a úspěšnost 47.01%
Dopravní značky
Řidič soupravy nákladního automobilu o nejvyšší povolené hmotnosti vozidla 15000 kg, okamžité hmotnosti 8000 kg a přívěsu o nejvyšší povolené hmotnosti 7.500 kg a okamžité hmotnosti 4000 kg:
- Nesmí do takto označeného úseku vjet, součet okamžitých hmotností vozidel soupravy je vyšší než povoluje zákazová značka.
- Nesmí do takto označeného úseku vjet, vzhledem k nejvyšší povolené hmotnosti tažného vozidla.
- Smí pokračovat dál v jízdě, okamžitá hmotnost ani jednoho z vozidel soupravy nepřekračuje uvedené hodnoty.
Průměrná doba zodpovězení této otázky v testech je 0:50 min a úspěšnost 45.15%
Zásady bezpečné jízdy
Motocykl s postranním vozíkem:
- Se nesmí vléci, smí se však užít jako vlečné vozidlo.
- Se smí vléci, nesmí se však užít jako vlečné vozidlo.
- Se smí vléci i užít jako vlečné vozidlo.
Průměrná doba zodpovězení této otázky v testech je 0:24 min a úspěšnost 43.77%
Dopravní situace
Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou:
- může motocyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy.
- může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy.
- může motocyklista tato vozidla předjíždět nebo objíždět, pokud je mezi vozidly dostatek místa.
Průměrná doba zodpovězení této otázky v testech je 1:00 min a úspěšnost 58.97%
Předpisy o podmínkách provozu vozidel
Pokud je na silničním vozidle shledána vážná závada, je vozidlo:
- Technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích ode dne vyznačení zápisu výsledku technické prohlídky silničního vozidla.
- Technicky způsobilé k provozu pouze na dobu 30 dnů ode dne vyznačení zápisu výsledku technické prohlídky silničního vozidla.
- Technicky nezpůsobilé k provozu po dobu nutnou k odstranění závady ode dne vyznačení zápisu výsledku technické prohlídky silničního vozidla.
Průměrná doba zodpovězení této otázky v testech je 0:30 min a úspěšnost 44.78%
Předpisy související s provozem
Řidič, který dosáhl 12 bodů a pozbyl řidičské oprávnění, je oprávněn požádat o vrácení řidičského oprávnění nejdříve po uplynutí:
- půl roku ode dne pozbytí řidičského oprávnění.
- 1 roku ode dne pozbytí řidičského oprávnění.
- 1 roku ode dne právní moci rozhodnutí o zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení všech motorových vozidel.
Průměrná doba zodpovězení této otázky v testech je 0:22 min a úspěšnost 43.76%
Zdravotnická příprava
Při umělém dýchání z plic do plic u dospělého:
- dýchám frekvencí alespoň 20 vdechů/min a vždy se snažím o co největší vdech.
- dýchám úplně normálně frekvencí 6-8 vdechů/min, bez extrémního nádechu a vdechu do poraněného.
- vdechuji do plic poraněného jen obsah vzduchu ve svých ústech.
Průměrná doba zodpovězení této otázky v testech je 0:19 min a úspěšnost 68.8%