V návodech vozů koncernu VW už nenajdete specifikace olejů: Proč ty tajnosti?

Návody k obsluze vozů koncernu VW přestaly uvádět přesné specifikace olejů ke konkrétním motorům. Zjišťovali jsme, co se tím sleduje a kdo zákazníkům poradí. Konkrétní informace přinášíme i my.

Je to paradoxní situace, zákony, vyhlášky, smluvní podmínky či návody jsou čím dál rozsáhlejší, ale nejpodstatnější informace jsou v nich často utopené, nebo zjednodušené natolik, že pozbývají smyslu.

Bohužel se to týká i jinak přehledných návodů k obsluze u vozů koncernu VW. Typický uživatel, který již roky přesedá mezi škodovkami, volkswageny, seaty či audi, je sice často nečte, ale ví, že tam vše podstatné najde. Typickou věcí byla právě specifikace oleje pro daný model a motor, málokdo si ji pamatuje z hlavy. Když se pak rozsvítila kontrolka nízkého stavu oleje, i pravověrní odmítači návodů potupně nalistovali a u nejbližší benzinky si koupili správný olej. Tak tomu bylo ještě v brožurách z roku 2018, třeba u minulé octavie.

Hlavně jen půllitr

Následně přišla změna a nyní se u současných modelů dočtete, že můžete dolít olej specifikace VW 504 00/507 00 či VW 508 00/509 00, ale jen maximálně 0,5 litru mezi jednotlivými servisními intervaly. Který z těch dvou olejů je správný pro váš motor, to si máte ověřit v autorizovaném servisu.

Je to přesně věc, kterou chcete řešit o půlnoci při cestě na dovolenou. Bez informace v návodu vám nezbude než dolít půllitr něčeho naslepo a mít poloviční šanci, že jste se netrefili (tím, že minimální láhve jsou litrové, je vám pak druhá polovina drahého oleje k ničemu).

Volejte o pomoc

V návodu o pár řádek jinde se přitom dočtete, že spotřeba oleje může dosahovat až 0,5 l/1000 km. Jinými slovy v rámci třicetitisícového intervalu si vůz může říct až o 15 litrů oleje. Jistě je to extrém, ale podle příručky v pořádku. Běžně se však stává, že mezi prohlídkami je potřeba dva litry doplnit. Specifikaci tedy potřebujete nutně znát.

Místo toho vám návod řekne „něco tam nalijte, ale radši ne moc, dost možná je to špatně“. A přidává onu kouzelnou radu, že si máte zavolat do servisu. Jak nám potvrdili přejímací technici, takových dotazů přibývá a v průměru dostává každý z nich jeden denně.

Co na to automobilky? „Zjednodušení“ pro lidi

Proč informace z návodů zmizely, na to jsme se zeptali přímo ve Škodovce i u importérů ostatních koncernových značek. Pavel Jína (na snímku), tiskový mluvčí, odpovídá za Škodu Auto takto: „Zákazníci měli možnost zvolit pro svůj vůz flexibilní, nebo pevný interval výměny oleje, u nichž se specifikace maziva lišila. Někteří uživatelé pak v obsáhlém přehledu nebyli schopni jednoduše vyčíst, jakou specifikaci oleje mají použít. Proto došlo k zjednodušení návodu k obsluze. Všichni autorizovaní partneři na českém trhu jsou připraveni zákazníkům s volbou správné specifikace oleje pomoci.“

Spolu se svými kolegy z českého zastoupení dalších koncernových značek se shoduje v tom, že rozhodně nejde o žádnou schválnost vůči zákazníkům. David Valenta, tiskový mluvčí Volkswagenu, k tomu dodává: „Rozhodně neexistuje žádný pokyn ve smyslu zatajování jakýchkoliv informací. Nemáme zprávy ani ze servisní sítě ani z našeho oddělení péče o zákazníky, že by si někdy klient stěžoval na neposkytnutí informace o specifikaci oleje pro konkrétní vůz.“

Náprava přijde

Potěšující zprávou je nicméně příslib Pavla Jíny, že v budoucnu dostane každá škodovka pod kapotu příslušný štítek: „S příští modelovou péčí budou motorové prostory vozů Škoda vybaveny plaketou s podrobnými informacemi o motorovém oleji pro daný vůz.“ To je samozřejmě nejlepší a nejjednodušší způsob, jak zákazníkům potřebnou informaci přinést. V létě si u vozů modelového roku 2022 ověříme, jestli se tak skutečně stalo.

Co na to servisy?

Odlišné přístupy

Svět motorů vznesl dotaz na vedoucí servisních techniků několika autorizovaných servisů Škody a Volkswagenu s tím, jestli mají na podobné dotazy čas a jestli jsou ochotni je zodpovídat.

  • Tleskáme servisům: Ve třech případech nám odpověděli (dva oficiálně, jeden jen po telefonu), že čas si na to vždy udělají a s poskytnutím informací problém nemají, neboť ochota přispívá k dobrému jménu.
  • Tleskáme Škodovce k vycepování některých partnerů: Další dva odpověděli, že nám nebudou odpovídat… Několik nereagovalo vůbec. Následně se ozvalo i PR zastoupení Škodovky (s kterým jsme samozřejmě už byli také ve spojení), že se mu ozývají servisy s tím, že se na něco ptáme…
  • Chápeme servis: Jeden se vyjádřil v tom smyslu, že obecně nechtějí informace tohoto typu moc zveřejňovat, popřípadě jen svým zákazníkům. Vadí jim loudění podobných dat od nezávislých opravářů, které jim berou práci. Důvodem, proč to v návodu není, má být nejspíš podpora autorizovaných servisů.
  • Tady jsme i rádi, že dotazy nezodpovídají: Poslední servis odpověděl, že specifikace v návodu stále jsou. I přes naše upozornění trval na tom, že oba uvedené oleje jsou platné pro doplnění i výměnu, matoucí je prý jen formulace v návodu. Nicméně na sdělování dotazů podobného typu prý nemají jeho technici čas.

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.