Další vysoký postih hrozí v případě, že by se vám takto povedlo založit požár. Tamní soud nedávno přiznal vinu řidiči, který způsobil nehodu tím, že se nevěnoval řízení, ale hledání zapálené cigarety, která mu vypadla z úst.
V Rakousku přitom stejně jako u nás nebo v Německu není kouření v autě vysloveně zakázáno. V ČR platí jen pro řidiče taxislužby, pokud zrovna vezou zákazníky, a pro šoféry vozidel s právem přednosti jízdy.
Ani ostatním však nemusí projít bez postihu. Zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž i u nás zakazuje znečišťování vozovky, a to pod pokutou až 300 000 Kč, a stejné předpisy o odhazování nedopalků jako ve Vídni platí i v českých městech. Například v Praze zaplatíte za vyhozený vajgl (ale i žvýkačku) blokovou pokutu až 1000 Kč a ve správním řízení od 10 000 do 30 000 Kč.
Uklízení odhozených nedopalků je přitom tím nejmenším, co je s kouřením za volantem spojené. ÚAMK například uvádí, že hledání krabičky, vytažení a připálení cigarety zabere řidiči až dvanáct sekund. Ve městě přitom 50km/h rychlostí ujedete až 167 metrů, na nichž jste se plně nevěnovali řízení. A to nemluvíme o zmíněném panickém hledání zapálené cigarety.
„Každý řidič by se měl vystříhat činností, které omezují jeho pozornost,“ radí ÖAMTC. Nejedná se přitom jen o pokutované a bodované telefonování za volantem, ale třeba i o výměnu CD v přehrávači nebo kuřáckou jízdní vložku.
V řadě zemí již dnes platí zákazy cigaret za volantem, většinou však mají především ochránit cestující od pasivního kouření. Např. v Itálii si nesmíte zapálit v autě, pokud je v něm také nezletilé dítě nebo těhotná žena. V případě, že je malému pasažérovi méně než patnáct let, můžete zaplatit i 5000 eur (135 000 Kč).
Podobná omezení zavedli také v Řecku, na Kypru a dalších zemích. Plošný zákaz kouření v autě platí rovněž ve Velké Británii (mimo kabriolety) a jeho porušení stojí asi 1800 Kč. Diskuse o podobných opatřeních probíhají i ve Francii nebo v Polsku. Ani nový český protikuřácký zákon, který bude platit od konce května, však cigarety za volantem nijak neomezil.
Autoři: pro iDNES.cz , Vladimír Javor
Zdroj:auto.idnes.cz