Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem překážejí a nedávají přednost. V předvánočním chaosu popojíždějících a vyparkovávajících aut není i přes malé rychlosti na parkovištích u obchodních center nouze o krizové situace.

Více než 40 % všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se podle pojišťovny Allianz stane při parkování, ať už během vjíždění na parkovací místo, nebo vyjíždění z něj, případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem.

„K naprosté většině těchto havárií pak dochází při couvání a častěji než kdo jiný je způsobují řidiči starší 65 let,“ cituje mluvčí pojišťovny Václav Bálek ze studie Allianz centra pro technologie, které ve spolupráci se společností Continental provedlo detailní analýzu 3 500 nehod.

Podle expertů dochází v osmi případech z deseti (84 %) k „ťukanci“ na parkovišti během vyjíždění z parkovacího místa, při vjezdu mají řidiči obdobné problémy jen málokdy. Množství podobných nehod způsobuje nedostatečné věnování se jízdě, řidiči často během jízdy a parkování místo sledování okolí vykonávají různé činnosti, například telefonují, upravují svůj zevnějšek nebo třeba něco hledají v taškách.

Podle statistik pojišťovny téměř polovina pojistných událostí vzniklých při parkování zahrnuje havárii se stojícím vozem, a v jednom z pěti případů dva automobily, které do sebe navzájem narazí při couvání.

Z pojistných událostí, které pojišťovna eviduje v rámci povinného ručení, stojí tyto nehody za 44 % havárií, během nichž dojde k poškození vozu, ovšem při pouhých 4 % těchto nehod dojde k újmě na zdraví.

„Za nehodami při parkování však nemusí stát pouze nepozornost řidičů, ačkoli je jedním z důležitých faktorů. Ke vzrůstajícímu nebezpečí v jinak poklidných parkovacích zónách totiž podle studie přispívá i rostoucí velikost aut a zevrubná proměna jejich designu, jež může snižovat bezpečnost při jízdě,“ komentuje Václav Bálek.

Odborníci upozorňují, že za několik posledních desetiletí se auta značně zvětšila, na rozdíl od parkovacích míst, která zůstávají v mnoha zemích standardizovaná na stejný rozměr jako před lety. „Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o 30 % většího počtu nehod než menší vozy,“ uvádí Bálek.

Problém může představovat i nevhodný design – takový, jenž dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách. A paradoxně rovněž parkovací systémy, jež mají řidiče zvukovým signálem upozornit na případnou překážku, můžou někdy spíše způsobit potíže než pomoci. Řidiči totiž často nejsou dobře obeznámeni s tím, jak velký prostor jejich systém monitoruje, a tak havárii způsobí v domnění, že se nemají čeho obávat.

Pojišťovny evidují v souvislosti s parkováním u obchodních center i úsměvné historky. Občas se stane, že motorista zaparkuje vozidlo, ale zapomene kam, a pak jej nahlásí jako odcizené. „Bylo to buď na ulici kolem bydliště, kdy řidička objížděla několik bloků, než zaparkovala, nebo na několikaposchoďovém parkovišti v obchodním centru. Auto se pak zcela nepoškozené našlo po několika měsících buď náhodou, když slezl sníh po zimě, nebo někomu překáželo při úklidu, nebo bylo někomu podivné, proč tam tak dlouho stojí. Rekordmanem byl vůz, který se našel po dvou letech – i s nákupem,“ vzpomíná Václav Bálek.

Autor: fdv
Zdroj: auto.idnes.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.