V minulém roce se v období Zeleného čtvrtka až Velikonočního pondělí odehrálo 1132 dopravních nehod. Zemřelo při nich 6 lidí a 35 lidí si z velikonočního cestování odneslo těžká zranění, 277 bylo zraněno lehce. Co nehody zapříčinilo? Největší podíl na nich měl nesprávný způsob jízdy - 41,1 procenta, následovala nepřiměřená rychlost - 13,3 procenta, nedání přednosti v jízdě - 9,5 procenta a alkohol - 7 procent všech velikonočních dopravních nehod.
Počet karambolů přitom od roku 2006 vzrostl o 119 nehod. Dobrou zprávou je, že loni zemřelo o dva lidi méně než v roce 2016. Meziročně však došlo u dopravních nehod k nárůstu nepřiměřené rychlosti a řízení pod vlivem alkoholu.
Alkohol tvořil v roce 2017 čtyři procenta všech dopravních nehod, ale ve velikonočním období činil podíl alkoholu na dopravních nehodách sedm procent. Za posledních 17 let je pak z pohledu obětí při velikonočních dopravních nehodách nelepší bilance za rok 2013 a 2011 se třemi oběťmi. Z opačného pohledu je nejhorší rok 2003 s 25 oběťmi,“ zhodnotil statistiku Tomáš Neřold pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP.
Kolony a sváteční řidiči
BESIP se spolu s policií stejně jako loni zaměří na velikonoční dopravně-bezpečnostní akce. Krajští koordinátoři BESIP se chystají na vybraných místech spolu s policisty oslovovat řidiče a upozorní je na rizika řízení pod vlivem alkoholu. Řidiči, kteří se chovají v souladu s pravidly silničního provozu, dostanou alkohol tester a další motivační předměty.
Řidiči, kteří se chystají na velikonoční prázdniny, by měli počítat také s dalšími komplikacemi. Na cesty se často vydávají sváteční šoféři, kteří nemají s řízením příliš zkušeností, nebo vyráží na silnice po několikaměsíční pauze. S oteplením startuje také motorkářská sezóna. A na třech místech se rozjedou též další etapy oprav dálnice D1 - podrobnější informace o opravách D1 i D11 najdete zde.
Policie zkontroluje i motorkáře
Ve střehu jsou od pátku 23. března až do Velikonočního pondělí policisté i v ulicích měst. Ve službě jsou navíc stovky policistů a mají vyhlášený stupeň zvýšené bdělosti, tedy první stupeň ohrožení terorismem. Na silnicích je připraveno několik dopravně bezpečnostních akcí, v rámci kterých budou řidiče aut i motorek kontrolovat desítky dopravních policistů.
„Velikonoce jsou tradičně spojeny s požíváním alkoholu a policisté se v minulých letech bohužel přesvědčili, že někteří koledníci usedají za volant pod vlivem alkoholu nebo drog a tím ohrožují nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. V loňském roce jsme během velikonočních svátků zkontrolovali 52 tisíc řidičů, z nichž 223 bylo pod vlivem alkoholu nebo drog. U 69 dopravních nehod sehrál roli právě alkohol,“ uvedl policejní prezident Tomáš Tuhý.
Řidiči by měli pamatovat na to, že po bujarých oslavách trvá tělu dlouhé hodiny, než se dostane do formy a plné bdělosti. Výzkumníci už před časem prokázali, že i když se hladina alkoholu vrátí po noční párty na nulu, řídí lidé své vozy stejně mizerně jako po pár sklenkách šampaňského.
„Kocovina se vyvine, když se koncentrace alkoholu v krvi vrátí na nulu, přetrvává i dvacet hodin po konzumaci alkoholu a je charakterizována slabostí a otupělostí,“ uvedli vědci.
Takové stavy provází bolest hlavy, spánková deprivace a dehydratace. Když takto člověk usedne za volant, má zhoršené vnímání situace na silnici, zpomalené reakce a vykazuje únavu. Jeho mozek hůře kontroluje a koordinuje pohyby těla. Ztrácí se také schopnost správně posoudit rychlost a vzdálenost vozu - o výsledcích výzkumu čtete více zde.
Autor: Martina Procházková
Zdroj: auto.idnes.cz