Zatmavená okna nebo špatně namontovaná světla pro denní svícení vám mohou už od Nového roku nadělat pořádně těžkou hlavou. Pokud vás totiž zastaví policisté a všimnou si vážných či dokonce nebezpečných závad technického stavu, vyznačí je do protokolu a oznámí na registru vozidel. Na ulici sice nesmí nic do dokladů zapisovat, ale pokud se do 30 dnů nedostavíte na STK s odstraněnou závadou a budete dál jezdit, hrozí kromě pokuty pět až deset tisíc korun také rok zákazu řízení.
Jenže policistům je to pořád málo. Na základě silničních kontrol technického stavu varují: „Pokud se s tím rychle něco neudělá, budou po silnicích brzy jezdit nebezpečné vraky!“ A neukazují zrovna na vesnické tunery, kteří si na embéčko nalepí křídlo od vrat ze stodoly.
Jedním z příkladů je nedávný mediálně známý případ mikrobusu soukromého dopravce, který i přes totálně sjeté pneumatiky a zcela havarijní stav vezl skupinu pasažérů na pravidelné lince. Konečné skóre znělo: 17 závad, a to přestože byl vůz po čerstvé STK. Policisté proto využili svých pravomocí – zakázali řidiči další jízdu. Víc než znehybnění a odtažení podle dosavadní legislativy nesměli.
Vypadá to jako dostatečné, ale jak přimějete motoristu, aby hned potom s vozem zase nevyjel? Dopraváci proto volají po pravomoci odebírat malý technický průkaz, o což před patnácti lety přišli. Podle připravované legislativy zase budou moci. Bez dokladu už se prý odváží vyjet málokdo. „Je nutné připomenout, že špatný technický stav motorových vozidel je důležitým faktorem, který může způsobit dopravní nehodu nebo značně ovlivnit důsledky dopravní nehody,“ říká Štěpánka Zatloukalová, mluvčí krajského ředitelství policie Středočeského kraje.
Je panika odůvodněná?
Technická závada vozidla se stala v roce 2013 v České republice příčinou 464 nehod. Statistiky za loňský rok ještě policie nespočítala, přesto nelze očekávat vyšší čísla. S ohledem na celkové množství bouraček jde tedy o marginální příčinu karambolu, jen něco přes půl procenta – navíc se pod něj schová kdeco včetně špatně upevněného nákladu. Nezveličuje jen policie neexistující rizika?
Jenže pak jsou tady ještě výsledky ze silničních policejních kontrol, které ukazují závažné nedostatky zejména v nákladní přepravě (klidně špatnou funkci brzd na 40tunové soupravě) a policie je proti nim bezzubá. Třeba ve Středočeském kraji nejčastěji nacházeli přetížení nákladních vozidel. „V roce 2014 vykonali technici 1900 kontrol a téměř v padesáti procentech byla tato závada zjištěna,“ říká ředitel Centra služeb pro silniční dopravu Dalibor Sadovský, jehož podřízení tyto kontroly na silnicích společně s policií vykonávají.
Do roku 2000 strážci zákona vystavovali v případě zjištění technických závad takzvané povolení k dojetí – pak už se musel řidič starat sám. Na formulář policista zapsal závadu, motorista ji nechal odstranit a došel si na dopravní inspektorát. Tam vozidlo zkontrolovali, a když bylo v pořádku, policie vrátila osvědčení o technické způsobilosti. Před patnácti lety přišla o tuto pravomoc na základě politických bojů – policista na silnici podle kritiků neměl mít tak velkou moc.
Od ledna sice mohou policisté na silnici zkrátit platnost STK na 30 dnů, jenže ani to nestačí. „Současná opatření směřují na okamžitou akci, odstraňující bez zbytečného prodlení zdroj nebezpečí ze silničního provozu. Z povahy věci nemají dlouhodobý účinek, nemohou tedy zabránit opakovanému užití technicky nezpůsobilého vozidla v provozu, ani přímo nesměřují k odstranění závad,“ vypočítává nedostatky důvodová zpráva k připravované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Má platit od 1. října a policistům vrátí pravomoc odebrat ORV, čímž odstraní nedostatek aktuálního mezistavu: ani dnes při technické kontrole vozidla na silnici nedochází k zápisu do technického průkazu, ani odstranění nálepky na značce. Podle legislativců to provozovatele vozidla nemotivuje tolik, jako když mu jednoduše odeberou doklad. Copak to nikdo nevěděl dřív, než začala platit tato polovičatost?
zdroj: auto.cz