Druhy sněhových řetězů
Ještě před rozhodnutím, jaké řetězy koupíte, byste měli mít jasno v tom, jaká máte na autě kola. To znamená, že je potřeba znát rozměry pneumatik. Sněhový zázrak musí na kole totiž sedět perfektně, odchylky od velikosti nejsou žádoucí. Vhodné je, si ujasnit také, kde řetězy budete používat, jestli máte v plánu se brodit sněhovými závějemi denně, pak se určitě vyplatí investovat do dražších ocelových, pokud vás čeká jen každoroční výjezd na hory nebo do Alp, pak si vystačíte s jiným druhem, ale i přesto bychom výběr nepodceňovali.
V specializovaných obchodech se můžete setkat s následujícími druhy:
Jednorázové – název sám napovídá, že vás zachrání z té nejhorší možné situace, ale že byste se na ně mohli spolehnout po každé se zrovna říct nedá, pro další použití jsou přímo nevhodné, prostě jen použít a vyhodit.
Tekuté – nápad dobrý, provedení lehké, ale užitečnost v těžkých sněhových podmínkách zcela minimální, hodí se spíše do nížin s menší vrstvou sněhu, navíc na ledu neprokazují takovou účinnost jako klasické řetězy.
Textilní – jsou kapitolou samy o sobě, a tak se hodí spíše těm, kdo raději dávají přednost rychlému nasazení, protože tyto textilky moc nevydrží a kdo ví, jestli opravdu pomohou tak jako ty klasické, pozor ale takové řetězy nesplňují v některých okolních státech normu, a tak nejsou platné a mohli byste dostat pokutu za jejich užívání (v oblastech, kde je dopravní značkou dáno použití sněhových řetězů).
Ocelové – ty nejspolehlivější co můžete na trhu dostat, navíc tam, kde je povinnost označena dopravní značkou, se uznávají jen tyto, za jiné byste taky mohli dostat tučnou pokutu. Pokud se rozhodnete pro ně, můžete si vybrat buď žebříčkové, příčkové nebo šikmostopé. To už záleží na vašich preferencí, každý druh má svá pro a proti.
Nasazování sněhových řetězů
Už při koupi byste si řetězy měli primárně vyzkoušet, protože ruku na srdce,ten, kdo to nikdy ještě nedělal, asi nebude s nasazováním tak úspěšný hned na poprvé, pokud se zrovna bude nacházet v mínus deseti a v chumelenici. Google je sice dobrý pomocník, ale ne, když potřebujeme něco rychle udělat. Při vystoupení z auta mějte na sobě reflexní vestu a v autě zapněte výstražná světla.
Nezapomeňte, že s nasazenými řetězy můžete jet maximálně 50 km/h, jinak hrozí jejich zpřetrhání a problém se nikterak nevyřeší. Stejně tak nezapomeňte na to, že se nasazují vždy na hnací nápravu, v případě pohonu všech kol, využijete čtyři řetězy. Až se dostanete zase na normální silnici bez sněhu, řetězy sundejte nebo si je zničíte a vyhodíte takříkajíc peníze z okna zbytečně.
V ideálním případě byste řetězy měli nasadit už před kopcem, který se snažíte vyjet, protože to nejhorší co se vám může stát, je nasazování uprostřed cesty se snahou dostat se co nejdříve nahoru a ještě když za vámi stojí netrpělivě a naštvaně další řidiči. K tomu se váže i záležitost, abyste jste si „sněháče“ dali někam navrch v kufru, ať nemusíte kvůli nim přehrabovat celý prostor a zdržovat se. Jakmile se dostanete do cíle, pak je nezapomeňte zase z kol sundat a vzít je do tepla, protože opravdu nechcete, aby vám na nich zamrzla voda. Pak už vám nepomůže žádný Svatý a čeká vás cesta na nákup nových.
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: autojournal.cz