Vyčistit, přeměřit, zkontrolovat. Až skončí zima, zamiřte do servisu

Zima se rozhodla na poslední chvíli připomenout, co umí. Motoristé však už začínají spřádat plány na jaro. Po zimní sezoně nestačí jen vyměnit zimní pneumatiky za letní. Aby auto co nejdéle vydrželo, je potřeba zkontrolovat řadu věcí. Některé se dají udělat doma, jiné zvládne jen specializovaný servis. Na co všechno byste neměli zapomenout?

Chystáte se dopřát svému autu po zimě pořádnou očistnou kúru? Vyplatí se sledovat weby automobilek a značkových servisů, nebo si zavolat menším nezávislým opravářům. Ti všichni už tradičně v březnu a dubnu nabízejí zlevněné jarní prohlídky vozu. Některé z nich lákají na nízké ceny, jinde například na doprovodné soutěže a slevy na náhradní díly a příslušenství.

Obecně se ceny pohybují od 199 do 299 korun; například u automobilky SEAT vyjde základní vizuální prohlídka právě na dvě stovky. Značkové servisy se snaží nalákat i majitele starších modelů a nabízejí cenově příznivější řady originálních náhradních dílů.

„Od těch prémiových se odlišují konstrukčními detaily, materiály i menším počtem variant při zachování maximální bezpečnosti a funkčnosti. Cenový rozdíl v průměru činí až 25 procent,“ říká Jan Špinar, vedoucí servisních služeb společnosti Porsche ČR, která SEAT v tuzemsku zastupuje.

Kromě toho mívají servisy pro starší vozy i speciální hodinové sazby. „Například prohlídka s výměnou oleje u modelu Seat Ibiza 1,4 s výkonem 63 kW z roku 2008 vyjde na 2 700 Kč, výměna předního brzdového obložení a kotoučů na 5 070 Kč,“ dodává Špinar.

Je však nutné jezdit do servisu? Nestačí, když auto prohlédneme po zimě sami? Experti od toho řidiče odrazují. „Doba domácí péče o automobil se definitivně chýlí ke konci. Hlavním důvodem je, že auta jsou dnes příliš chytrá a bez speciálních nástrojů a diagnostiky s nimi nic nezmůžeme,“ říká Igor Sirota z Ústředního automotoklubu ÚAMK. Podle něj je lepší většinu věcí nechat na servisech - ať je to výměna provozních kapalin, kontrola klimatizace, stavu akumulátoru, brzd, které v zimě víc trpí, stejně jako zavěšení kol, geometrie, klimatizace a podobně.

„My si můžeme pohlídat třeba správný tlak v pneumatikách a náležitě očistit celou karoserii a podvozek, zbavit je zbytků zimních posypů,“ dodává Sirota.

 Autoři: pro iDNES.cz , Martin Šidlák

Zdroj: auto.idnes.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.