Platná legislativa říká, že pokud v období od 1. listopadu do 31. března pokryje silnice led, námraza nebo sníh (případně dá-li se to předpokládat), je možné na komunikace vyjet pouze v autě opatřeném zimními pneumatikami. Ačkoli spousta lidí s výměnou pneumatik váhá s tím, že jezdí spíše v nížinách, rozhodně se přezutí na zimní pneu nevyplatí podcenit. I v nižších polohách v zimě často bojujeme s námrazou, která na letních pneumatikách znamená vysoké riziko.
Nejvyšší čas
Čím jsou vlastně zimní pneumatiky tak specifické? Jednak se od letních liší materiálem, který je o něco měkčí, takže lépe přilne na vozovku i při nízkých teplotách. Druhým rozdílem je vzorek zimních plášťů. Nejenže se liší v tvaru dezénu, který mnohem lépe odvádí vodu i sníh (v porovnání s letními pneu), ale také v hloubce vzorku.
I když zákon mluví o povinnosti vyjíždět na zimních pneumatikách za nepříznivých podmínek až od 1. listopadu, vzhledem k nevyzpytatelnosti počasí se vyplatí přezout o něco dříve. Kdy jen nasadit pneumatiky z minulé sezóny a kdy shánět nové?
1. Barum Polaris 5 195/65 R15 91 T, od 868 Kč
2. Continental WinterContact TS860 195/65 R15 91 T, od 1 248 Kč
3. Tomket Snowroad Pro 3 205/55 R16 94 H XL, od 1 148 Kč
4. Kleber Krisalp HP3 195/65 R15 91 T, od 959 Kč
5. Goodyear Ultra Grip Performance G1 215/60 R16 99 H XL, od 2 294 Kč
Také tento aspekt řeší zákon. Zimní pneu podle něho musejí mít vzorek vyšší než 4 milimetry. Pamatujte ale, že splňujete-li tuto minimální výšku vzorku na podzim, koncem zimy se mohou pneumatiky sjet a vzorek už nebude požadavku legislativy odpovídat. Nemluvě o zhoršených jízdních vlastnostech plášťů s nedostatečným vzorkem.
Pokud si nejste jistí, zda vaše pneumatiky zvládnou ještě letošní zimu, poraďte se v servisu. Tam vám ostatně zkontrolují také to, zda se pneu nepoškodily během uskladnění, případně si nenesou žádnou vadu z předchozí zimy, která by se mohla po jejich „nazutí“ na auto projevit. V případě jakéhokoli poškození raději neváhejte a pneumatiky pořiďte nové.
Vybíráme nové pneumatiky
Jak vlastně zimní obutí svému autu vybrat? Samozřejmostí je brát při nákupu v úvahu rozměry pneumatik, které udává výrobce auta. Zimní pneumatiky nesou označení M+S (z anglického „mud and snow“, tedy „bláto a sníh“), které je doplněné symbolem vločky.
Rozhodujícími kritérii by při nákupu mělo být, jak často v zimě a nepříznivém počasí vyjíždíte, zda podnikáte dlouhé trasy, nebo jen krátké vyjížďky (tedy kolik kilometrů během zimy najezdíte), po jakých komunikacích se pohybujete (je rozdíl mezi udržovanou dálnicí a horskou silničkou, jež se v zimě neudržuje), případně jaký styl jízdy vyznáváte.
1. Sava Eskimo S3+ 205/55 R16 91 T, od 1 045 Kč
2. Matador MP92 205/55 R16 91 H, od 1 020 Kč
3. Barum Polaris 5 215/60 R16 99 H XL, od 1 461 Kč
4. Hankook W320 225/60 R17 99 H, od 2 449 Kč
5. Michelin Alpin 5 195/65 R15 91 T, od 1 324 Kč
Pro mnoho řidičů je při nákupu také rozhodující částka, již chtějí do nového obutí pro své auto investovat. Tak jako u řady dalších věcí, také pro pneumatiky platí, že se nevyplatí příliš šetřit, protože kvalita jde často ruku v ruce s vyšší cenou. Pamatujte však, že se jedná o dlouhodobější investici. A hlavně jde o bezpečnost vaši i vašich spolucestujících. Často se vyplatí spoléhat na osvědčené značky, jako jsou například Tomket, Continental, Barum, Dunlop, Michelin, Goodyear, Matador a další.
Někteří majitelé aut volí pneumatiky celoroční. Jejich výhodou je bezesporu fakt, že u nich odpadá dvakrát ročně přezouvání, nicméně odborníci je doporučují spíše svátečním řidičům, kteří necestují do nepřístupných oblastí. V podstatě jsou kompromisem mezi letními a zimními pneumatikami, a tak je jasné, že na ledu či sněhu jsou v porovnání se zimními plášti méně účinné. Pokud tedy cestujete po českých (a nejen těch) silnicích i v zimě, vyplatí se investovat do kvalitního zimního obutí. I správně zvolené zimní pneumatiky vám totiž mohou v nepříznivém počasí zachránit zdraví či život.
Tento článek podporuje službu Zboží.cz.
Zdroj: novinky.cz