Energetické štítky se objevují na osobních a lehkých užitkových pneumatikách od července 2012. Podle EU mají přinést úspory v emisích skleníkových plynů – na pneumatiky připadá podle propočtů 20 až 30 procent spotřeby paliva. A vzhledem k tomu, že EU chce snížit emise do roku 2050 o 60 % proti roku 1990, hodí se každý střípek do skládačky.
Největší kritika dosavadních štítků se týkala faktu, že pomíjely užitné vlastnosti zimních pneumatik. Štítky pro ně byly totožné jako pro letní. Proto od letošního května přibyly na nově uváděné pneumatiky na trh také piktogramy o záběru na sněhu a ledu. Zajímavostí je, že ve Skandinávii už se nějakou dobu používají, zato ve střední Evropě nedávají valný smysl.
Také náklaďáky
Motoristé si už na energetické štítky zvykli, a dokonce se podle nich při nákupu řídí. Jak ovšem v rozhovoru připouští ředitel jednoho z největších internetových pneu-shopů, je to často ze strany zákazníků slepá důvěra bez dalšího uvažování.
A teď se navíc kupující ve štítcích ani nevyznají – škála pro osobní a lehká užitková se posune o krok níž. Novinkou je také označování pneumatik třídy C3 pro těžká nákladní auta. Do (dosud nevyužívané) třídy D se přesunou typy doteď hodnocené jako E. Gumy z kategorií F a G zamíří zase do E. Dobře je to vidět na grafice od jednoho z výrobců.
Mimochodem se omezí limity pro brzdění na mokrém povrchu a pro valivý odpor. Ostatní třídy zůstávají beze změny, což prý má vést k větší přehlednosti. Snížení počtu bodů na druhou stranu smazává rozdíly mezi špatnými a „jen“ průměrnými.
Ponovu
Zcela novou funkcí štítků je propojení s elektronickou databází. V pravém horním rohu nálepky bude kód QR, který po načtení mobilním telefonem navede zákazníka na produktové listy výrobků EPREL (European Product Registry for Energy Labelling). Zjistit se z nich dají další zajímavosti, třeba datum začátku a konce výroby konkrétního modelu pneumatiky.
Elektronická databáze má pomoci renomovaným výrobcům a znechutit podezřelé, u kterých se v minulosti objevovaly lepší hodnoty než skutečně dosažené. Otázkou je, zda takovou detektivní činností bude chtít běžný motorista trávit čas…
Rozhovor s Vojtěchem Schwangmaierem, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz
Řídí se zákazníci štítky, nebo je to detail, který nikoho nezajímá?
Podle našich dat se řidiči EU štítky opravdu řídí. Někdy bohužel až moc. Pro základní orientaci nejsou EU štítky špatné, ale neměly by být při výběru pneumatik jediným rozhodujícím faktorem. Z EU štítků totiž i po nové úpravě řidič vyčte jen málo informací. Zjistí sice, že pneumatika má skvělou přilnavost na mokru, ale nezjistí, jaký má kilometrový nájezd, odolnost proti aquaplaningu ani ovladatelnost v zatáčkách. A to všechno jsou zcela zásadní parametry Proto zákazníkům vždy doporučujeme řídit se zejména nezávislými testy, které kvalitu pneumatik prověří mnohem podrobněji. Případně s nimi probereme jejich priority a poradíme s výběrem.
V rámci nového štítkování došlo k nárůstu kategorií. Nebude to pro zákazníky matoucí?
Navzdory drobným výhradám změnu štítkování vítáme a věříme, že jde o krok správným směrem. Pro řidiče by měla být přehlednější zejména nová, pětistupňová škála hodnocení.
Starý systém známkování totiž nebyl úplně nejšťastnější. Sedmistupňové hodnocení spotřeby a brzdné dráhy A až G totiž z nepochopitelného důvodu v praxi vynechávalo písmeno D, které existovalo jen na papíře. Plášť se známkou E proto byl pouze o stupeň horší než ten s C. To ale samozřejmě nikoho nenapadne.
Na EU štítcích jsou nyní také kódy QR, které po naskenování do mobilu zobrazí všechny údaje o dané pneumatice. Díky tomu řidiči snadno ověří, zda se informace na štítku shodují se skutečností. Historicky totiž docházelo k tomu, že někteří pochybní prodejci záměrně uváděli u pneumatik etikety s lepšími hodnotami, než jaké odpovídaly skutečnosti.
Není komplikací, že se stávající výsledky posunuly na škále směrem dolů?
Nemáme z toho radost hned ze dvou důvodů. Tím prvním je, že nový systém nešel ruku v ruce se zpřísněním známkování. I většina podprůměrných pneumatik dosáhne podle současných kritérií alespoň na známku C, což na pětistupňové škále působí jako docela slušný výkon. A aby toho nebylo málo, kvůli odstranění písmen F a G řidiči ztratí možnost podrobnějšího srovnání levných modelů. Všechny tyto pneumatiky totiž nově ponesou společné značení E. Oba tyto problémy se týkají zejména řidičů přezouvajících na pneumatiky v ekonomické třídě, kterých bylo v roce 2020 rovných 54 procent, tedy více než polovina. I v ekonomické třídě lze přitom vybrat kvalitní pneumatiky, ale s novými štítky bude pro řidiče ještě náročnější poznat, které to jsou.
Nebude na škodu, že piktogram záběru v hlubokém sněhu dává smysl pouze ve Skandinávii?
Je pravda, že v Česku nemá nový piktogram pro záběr na ledu zásadní vliv. Získají ho totiž zejména pneumatiky s velmi měkkou směsí, které se u nás téměř nepoužívají. Může ale pomoci s výběrem pneumatik třeba řidičům žijícím v horách. Pro ně je záběr v náročných zimních podmínkách často nejdůležitější parametr, takže nové značení ocení. Ostatní řidiče však může nový piktogram zmást.
Zdražilo nějak nové štítkování pneumatiky?
Zimní pneumatiky sice meziročně zdraží o šest procent, nový systém štítkování na to však nemá vliv. A pokud ano, pak opravdu pouze minimální v řádu jednotek korun. Skutečně významnými důvody zdražení jsou nedostatek výrobních surovin a drahá námořní doprava.
Autor: Petr Slováček
Zdroj: auto.cz