Zabavování automobilů: Jaký to bude mít efekt?

Lidí, kteří svůj vůz opakovaně používají přes zákaz řízení, přibývá. Takže přitvrdíme a auta jim zabavíme, říkají politici. Bude to mít ale kýžený efekt? A kolik to bude stát?

Na první pohled má myšlenka zabavit auto svou logiku – kdo neustále porušuje předpisy, bude chodit pěšky. Vidí se v ní například ministr vnitra Milan Chovanec nebo ministryně spravedlnosti Helena Válková. Zdá se, že na ni spoléhají jako na zázračný lék. A jejich pohled na věc potvrzuje z praxe i mluvčí středočeské policie Štěpánka Zatloukalová: „V roce 2007 se auta začala ve větším měřítku zajišťovat na okrese Mělník, mezi lety 2007 a 2008 tak byla znemožněna jízdy zhruba padesátce řidičů.“ I v důsledku medializace tohoto přístupu tak podle ní k poklesu jízd problematických nebo nebezpečných řidičů určitě došlo. Mělnického příkladu však následovaly jen některé okresy. Kolik vozidel sobě i okolí nebezpečných řidičů mohlo být do dnešních dnů zabaveno, však policejní statistiky dodnes neuvádějí. „Tyhle údaje skutečně neevidujeme,“ potvrzuje mluvčí Policejního prezidia Jozef Bocán. Podle střízlivých odhadů by se mohlo jednat až o několik stovek vozidel ročně, což je ale proti statistikám registrovaných vozidel v řádech milionů pouhý zlomeček.

Jedno velké ale

Jiný pohled na věc má například nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman, který se nechal slyšet, že v zabavování vozidel problematickým řidičům rozhodně nevidí všelék. Jeho názor podporuje i Martin Farář z Besipu. „Majitel luxusního auta, který například opakovaně vybrzďoval na dálnici ostatní řidiče, si prostě pořídí jiné. A narkoman, jejž několikrát chytili pod vlivem drog ve staré stodvacítce, si snadno podobné auto najde za pár tisíc na vrakovišti nebo si ho jednoduše půjčí. A jezdí se dál,“ má jasno šéf Besipu. A dokládají to i příklady z praxe. „Muže z Neratovic, který jezdil autem bez řidičského průkazu, nerespektoval ani zákaz řízení, ani zabavení auta, nakonec od jízdy odradilo až vězení,“ vzpomíná na konkrétní případ Zatloukalová. A právě tudy by se měla podle státního zástupce Zemana ubírat i další diskuse. Zvláště nebezpečné řidiče, například ty, kteří jeli pod vlivem omamných látek již několikrát, by poslal natvrdo do vězení, a navíc by tam museli podstoupit odvykací léčbu. Jejich auto by zatím stálo doma.

Zásadní argument

Právě otázka, co se zabaveným autem a kolik to bude stát, tak nejspíše bude úhelným kamenem, od kterého se odvine osud celé myšlenky. „Po zabavení je vozidlo umístěno do garáží nebo na parkoviště, jehož správu zajišťuje policie,“ popisuje Jozef Bocán. Konkrétní praxe může být podle něj na jednotlivých krajských ředitelstvích policie rozdílná. Například na Zlínsku je nyní odstavují na parkoviště policejní školy. „Tam to nic nestojí,“ říká mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. V mělnickém okrese zabavená vozidla končila na parkovištích u služeben policie, což potvrzuje i Zatloukalová. Až potud je to v pořádku, odstavit je právě tam policii, potažmo stát nic nestojí. Ostraha se totiž vztahuje na celé parkoviště, včetně služebních vozidel. A těch několik vozů, které zabavili, se tam ztratí. Problém by ovšem nastal při masovějším použití tohoto nástroje. „Když bylo parkoviště plné, vozy jsme začali předávat Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových,“ vzpomíná na tehdejší praxi středočeská policejní mluvčí. A tam už ostraha skladů tohoto úřadu (ÚZSMV), kde jsou kromě aut i další zajištěné předměty osob podezřelých z trestné činnosti, vyjde daňového poplatníka ročně na pěkné peníze. „Průměrné roční náklady Úřadu na veškerý zajištěný majetek movitý i nemovitý se pohybují okolo 3,5 milionu korun,“ vyčísluje mluvčí ÚZSMV Pavel Hortig. I když ani tento úřad nevede statistiky zajištěných vozidel, dá se říci, že na jedno auto to budou přinejmenším stovky korun ročně. Započítává se totiž nejen ostraha objektu či samotný odtah, ale také údržba vozidel. Zahrnuje úkony potřebné k tomu, aby byl vůz stále v provozuschopném stavu,“ říká Pavel Hortig. Děje se každé tři čtyři měsíce a zahrnuje nejen kontrolu tlaku v pneumatikách a případné dofouknutí, ale třeba i nastartování či projetí vozu nebo kontrolu a dobití baterie.

Náklady pro daňové poplatníky za uložení Škody Superb, která byla ve skladech ÚZSVM od listopadu 2008 do dubna 2013
Náklady na údržbu    7100 Kč
Odtah     2600 Kč
Celkem     9700 Kč

Pod koberec?

Rychlé vymetení silnic od problematických řidičů přes zabavení auta tak nejspíše nehrozí, i když jednání mezi policií a ministerstvem dopravy již v milosti proběhla. Ovšem bez valného výsledku. „K jednoznačnému závěru jsme nedošli,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Andrea Volaříková. Poté, co se do věci nedávno vložilo i vnitro a spravedlnost, se další jednání budou odehrávat v polovině září. Jejich výsledky je v tomto okamžiku ošidné předjímat, ovšem dá se předpokládat, že velkou silou se diskuse znovu rozhoří spíše až před volbami nebo v okamžiku pobouření většiny obyvatel Česka. Jako se tomu stalo v případě nedávného zabití nevinné ženy na zastávce MHD na pražském Smíchově řidičem, který měl již zákazy řízení v souvislosti s jízdou pod vlivem omamných látek a od nehody utekl.

Přibývají

I když ne všechna zajištěná auta končí ve skladech Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM), jejich počet stoupá. Navíc jiné jsou v ten čas na policejních parkovištích a další mají ve správě soudní exekutoři. Zatímco v roce 2010 bylo za dvanáct měsíců ve skladech ÚZSVM 69 vozidel od osobních aut až po sněžné skútry, loni jich bylo za stejný čas už 206 a za první letošní půlrok dokonce 222.

Víte, že…

… policie může zabavit i auto, které není v majetku problematického řidiče? Jeho zajištění totiž považuje za způsob, jak zabránit další trestné činnosti.

… připravit problematického řidiče o vozidlo není tak snadné? Musí se na tom shodnout policie, okresní státní zástupce a soudce.

… doba, po jakou jsou zajištěné vozy ve správě ÚZSVM, je různá? V průměru se pohybuje mezi dvěma a třemi roky.

… drtivá většina zajištěných automobilů se vrací svým majitelům?

zdroj: auto.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.