Posledního března skončila zákonná povinnost mít na vozech zimní pneumatiky. Ještě v dubnu je pro všechny případy na svém voze nechává mnoho motoristů, v květnu už jen hlavně ti, kdo chtějí dojet opotřebovanou zimní sadu. Před tím ovšem odborníci varují.
„Oproti zimním pneumatikám se v případě nouze významně zkrátí brzdná dráha a zvýší ovladatelnost automobilu. Navíc poklesne i spotřeba paliva. Jezdit v létě na letních kolech se vyplatí,“ vypočítává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Zimní a letní pneumatiky mají rozdílné složení směsi, ze které jsou vyrobeny. Ty zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Zato teploty vyšší než sedm stupňů Celsia jim nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Jejich vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, ale zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ vysvětluje Roman Budský.
Především se prodlužuje brzdná dráha. „Rozdíl brzdných drah může činit významných 20 procent. Nicméně za vysokých letních teplot okolo 30 stupňů Celsia to může být téměř jedna třetina,“ uvádí Roman Budský.
Zhoršuje se také ovladatelnost vozidla. Zimní pneumatika má za tepla vyšší valivý odpor. To se projeví vyšší hlučností, zvýšeným opotřebováním dezénu a samozřejmě i vyšší spotřebou paliva. Rozdíl u osobních automobilů může být i několik desetin litru na 100 kilometrů.
Průzkumy naznačují, že v České republice pětina řidičů jezdí i v létě na zimních či celoročních pláštích. Za zimních podmínek je zákonem požadovaná minimální hloubka dezénu zimních plášťů osobních vozidel čtyři milimetry. Má tedy ještě daleko k zákonem požadovaným 1,6 milimetru v létě.
Hloubka dezénu je přitom rozhodujícím faktorem bezpečnosti, zejména na mokru. Pokud není dostatečná, nedokáže plášť zpod sebe dostatečně účinně odvádět vodu. Při brzdění se pak před ním tvoří vodní klín, který výrazně prodlužuje brzdnou dráhu. Podle testu Autoklubu v ČR se při zastavení z rychlosti 100 km/h brzdná dráha prodlouží i u pneumatik ojetých na stále zákonem povolené 3 mm téměř o 10 metrů.
Tahák do pneuservisuJak správně koupit obutí Šířku běhounu, výšku profilu a průměr ráfku – tyto základní informace pozná na bočnici pneumatiky téměř každý. Ale co ostatní kódy? Velký přehled najdete zde. |
V místě, kde by vůz na nových pláštích již stál, pojede ten na použitých rychlostí 35 km/h. Ojeté pneumatiky také špatně odolávají akvaplaningu (ztratí kontakt s vozovkou a plavou) a hůře přenášejí boční síly (rychleji dostanou smyk).
Podle nezávislého testu Autoklubu ČR jsou vlastnosti zimního pláště s 3mm zbývajícím vzorkem na mokru ještě o poznání horší než v případě stejně opotřebovaného letního. Brzdná dráha se prodlužuje o dalších 11 metrů.
ěření na českých benzinkách
Společnost Continental odstartovala v dubnu průzkum při kterém zkoumá stav pneumatik českých řidičů. V deseti největších městech České republiky bude speciální tým sna čerpacích stanicích Shell měřit hloubku dezénu. Odborným garantem průzkumu je BESIP.
Poprvé zkoumali pneumatiky v Hradci Králové. „Zhruba každý pátý řidič má teď na začátku jara zimní gumy sjeté na 4 mm a méně, tedy zralé na výměnu. Na letních včera jezdilo asi patnáct procent lidí,“ hlásí Josef Karas z Continentalu.
Kromě změření hloubky dezénu nabídne vyškolený tým řidičům i kontrolu tlaku v pneumatikách. Ten kromě jízdních vlastností ovlivňuje i míru opotřebení plášťů a spotřebu paliva.
„V průzkumech, které jsme prováděli v minulosti, řada z lidí uvedla špatnou hloubku dezénu, při níž by se měly pláště měnit za nové. Dvě třetiny dotazovaných také přiznaly, že neví, jak sjeté jejich pneumatiky jsou,“ říká Juraj Ižvolt ze společnosti Continental Barum.
Zdroj:auto.idnes.cz