Zatímco dosud platilo pravidlo, že postupné řazení určuje dopravní značka, od začátku dubna už musíte “zipovat” i při běžném sbíhání dvou pruhů bez takové značky.
Množství míst, kde příslušná značka chyběla, bylo velmi nebezpečných právě z hlediska zipování. Jednoduše, pokud se setkali dva řidiči, jeden přesvědčen o své pravdě, že nemusí toho druhého pustit před sebe, a ten druhý, který zas přednost vyžadoval i za cenu ohnutých plechů. Škodná událost tak byla jen otázkou času.
Právě tomu novela předchází a s rozšířením mezi motoristickou veřejnost tak začne platit toto pravidlo postupně na všech úsecích bez dopravní značky. Nesmíme však zapomínat na 2 věci. První je plynulost – pokud vidím před sebou v druhém jízdním pruhu vozidlo se zapnutým směrovým světlem, postupně mu vytvořím mezeru, avšak nikoli za cenu zastavení svého vozu, ale snažím se ji vytvořit plynule během pomalé jízdy. Pokud totiž zastavít (a situace to nevyžadovala), tak zbytečně podporujete vznik kolony. I to je jedna z výhod zipování na takových úsecích, lepší je mít kolonu dlouhou 500 metrů v 2 pruzích, než 1 km v jednom pruhu s možností zablokování křižovatky, no ne?
Druhou věcí, na kterou nesmíme zapomenout, je fakt, že o zařazení do druhého pruhu se snažte až úplně na konci spojování. Je hezké, že to začnou motoristé respektovat, ale pokud se začnou řidiči připojovat 200 či 300 metrů před koncem jízdního pruhu a nechají tak zbytečně volný jízdní pruh, trochu to ztrácí smysl. Proto třeba jet vždy až na konec. Řidič je povinen vás pustit, pokud to neudělá první, pustí vás druhý a stále budete o několik aut vpředu, jako byste se zařadili o 300 metrů dříve.
Další novinkou, která přichází do platnosti od dubna 2020 je povinné vytvoření záchranářské uličky. Během vytváření takové uličky smíte na nezbytně nutnou dobu jet s vozem i tam, kde se to nesmí, tedy například do odstavného pruhu. Snažte se vytvářet záchranářskou uličku ještě před zastavením vozidla. Při dvou jízdních pruzích vytvářejte uličku uprostřed mezi nimi, při 3 a více vždy mezi levým krajním a vedlejším pravým pruhem. Pokud to v zahraničí funguje bez problémů, proč by to nemohlo fungovat i u nás, no ne?
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: autojournal.cz