Zmatení řidiči i cyklisté. Pletou si cyklopruh a koridor, zjistil průzkum

Na silnicích i na sociálních sítích to chvílemi připomíná válku. Motoristé obviňují cyklisty z nedodržování zákona, v tom samém duchu jim to milovníci pedálů oplácejí. Dva nesmiřitelné tábory mají ale jeden zásadní problém – rezervy ve znalostech zákonů a dopravního značení.

Ukázal to poslední průzkum agentury Kantar, který si nechala zpracovat iniciativa Dám respekt. Z něho vyplynulo, že jen malá část řidičů či cyklistů ví, jaký je rozdíl mezi cyklopruhem a cyklokoridorem. 

Že auto smí v koridoru zastavit a stát správně odpovědělo jen 14 procent řidičů a o procento více cyklistů. „Chystáme televizní a rádiové spoty, aktivitu na sociálních sítí a vyrazíme i mezi lidi připomenout i právě pravidla na silnicích. Chceme docílit většího respektu mezi cyklisty a řidiči,“ říká za iniciativu Dám respekt Alexandr Kliment.

Rozeznat cyklokoridor od cyklopruhu je relativně snadné: prvně jmenovaný je označován piktogramem cyklisty a pod ním jsou dvě šipky. Naopak cyklopruh je označen příslušnou vodorovnou dopravní značkou a na silnici symbolem jízdního kola. Kromě toho mívají barevně odlišný povrch – mnohdy červený.

V případě, že si řidič není jistý, platí jednoduchá pomůcka. „Je jím dělící čárka. Ta vždy odděluje cyklopruh, tedy vymezený prostor pouze pro cyklisty. Naopak cyklokoridor řidiče pouze informuje o zvýšeném pohybu cyklistů. Jedná o prostor, který mohou cyklisté využívat,“ říká dopravní expert a šéf Platformy Vize 0 Roman Budský.

Nicméně pouze neznalost zákonů není jedinou příčinou nevraživosti mezi cyklisty a řidiči. Podle Budského za to někdy může i nesmyslné omezování plynulosti dopravy ze strany měst či jiných institucí. „Na komunikaci vznikne cyklopruh, z dvouproudé se tak stane jednoproudá. Řidiči tu pak stojí v kolonách, ve vyčleněném pruhu za tu dobu neprojel ani jeden cyklista. Řidiči jsou z toho frustrovaní, obviňují z toho cyklisty. Agresi pak řidič použije při jiné situaci. Věci jako cyklopruhy by měly vznikat s rozvahou, nikoliv násilně protlačovat trendy," apeluje Budský.

Že se ale s řidiči i cyklisty musí pracovat na vzájemné toleranci, potvrzuje i dopravní psycholožka Vlasta Rehnová. Oceňuje proto i kampaň Dám respekt, která odstartovala v květnu a v průběhu letoška chce bourat nenávistné bariéry mezi cyklisty a řidiči.  „Je to jako s dětmi při dopravní výchově. Nestačí říci rozhlédni se doleva a doprava. Ale dítě musí vědět proč a co se stane, když to neudělá,“ popisuje Rehnová. 

Nutnost připomínat si význam dopravního značení vnímají i autoškoly. Asociace autoškol ve spolupráci s ministerstvem dopravy proto představily nové testovací otázky pro budoucí řidiče. Ty jsou právě zaměřené na nejohroženější účastníky silničního provozu. Nové otázky, animace a videa budou nasazeny od pondělí 6. června. Prostudovat si je ale může kdokoliv. Jsou volně k dispozici na webu noveotazky.cz.

 
 
Autor: Miroslav Elsnic
 
Zdroj: denik.cz
X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.