Povinná výbava
Modernizace konečně pronikla i do vyhlášky o povinné výbavě. Nově stačí mít v autě lepicí sadu pro opravu pneumatik, nebo zaplacenou nonstop asistenční službu, případně dojezdové gumy, a můžete z kufru vyhodit rezervu (samozřejmě i se zvedákem a klíčem na kola).
Výbava nově:Co zůstane:
Bez čeho se obejdete:
|
Není už také nutné vozit sadu žárovek a pojistek. Má to logiku: nejenže řidiči často ani neumí žárovku vyměnit, ale u nových aut s LED světlomety nebo xenony to ani nejde. Kdo chce a výměnu zvládne svépomocí, může samozřejmě žárovky vozit i nadále.
V autovýbavě tak zůstávají jen věci nezbytné pro bezpečí posádky při nehodě nebo poruše – reflexní vesta a výstražný trojúhelník. Jen pro připomenutí, ten se umisťuje za auto, které tvoří překážku provozu, a to na okraj vozovky ve vzdálenosti nejméně 50 metrů, na dálnici nejméně 100 metrů za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost kratší.
Stáčení tachometrů
Po dlouhých letech výmluv, že je to zbytečné, protože při škodě vyšší než 5 tisíc korun už mluvíme o trestném činu – ale žádný soud nikoho za přetáčení tachometrů neodsoudil – konečně zákonodárci vyslyšeli volání zoufalých motoristů a alespoň trochu přispěli k vyčištění Augiášova chléva.
Nově tak hrozí každému, kdo nelegálně stočil tachometr, sankce až půl milionu korun. „Míříme především na jednotlivce a firmy, které takovou činnost provádějí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme,“ říká ministr dopravy Dan Ťok a radí při koupi ojetého auta použít webové stránky Kontrola tachometrů, kde je možné bezplatně ověřit stav kilometrů podle údajů ze stanic STK.
Nově už nebude možné hájit se výměnou počitadla kilometrů z technických důvodů – v takovém případě bude muset být sepsán protokol. I za jeho nevystavení hrozí pokuta 50 tisíc korun. „Chystáme také úpravu informačního systému stanic technické kontroly, která bude automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během STK byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole,“ dodává Ťok. Více k tématu čtěte zde.
Výbava autolékárničky
Autolékárnička nověCo zůstane:
Bez čeho se obejdete:
|
Největší změnou ve své historii projde od října také výbava autolékárničky. „Po domluvě s ministerstvem zdravotnictví jsme se rozhodli, že pro první pomoc postačí lékárnička bez roušky nebo náplastí s polštářkem a už ji nebude nutné měnit kvůli expiraci,“ vysvětlil ministr dopravy Dan Ťok.
Dosavadní výbava přitom byla rozšířena teprve v roce 2011, velmi se bazírovalo třeba na nůžkách – ty musejí být „se sklonem, v antikorozní úpravě, se zaoblenými hroty a o délce 15 cm“.
Povinný už není ani leták s návodem, jak postupovat při nehodě – i když možná právě ten bychom doporučovali vozit pro případ, že byste ve stresu museli první pomoc na cestě poskytnout. Ideální je ovšem zavolat na linku 155 a nechat se navigovat zkušeným zdravotníkem.
Emise
Začátek konce čoudících naftových výfuků je tady. Startuje od října, znamená změnu pravidel pro měření vozů s filtrem pevných částic DPF. Namísto údajů výrobce (které mohly být všelijaké) budou emisní stanice kontrolovat těsnost DPF a měřit kouřivost vozů s přísným limitem 0,25.
Pokud auto neprojde – což znamená, že má nefunkční či chybějící DPF – musí do 30 dnů na opakovanou kontrolu. Jinak přijde o „papíry“.
„Vykuchané, provrtané nebo poškozené filtry budou ve velké míře odhalovány a vozidla neprojdou emisemi. Je to správný krok k lepšímu životu ve městech,“ říká Petr Vomáčka z Besipu, který za kontrolu emisí bojoval dlouhá léta.
Novinky na STK
Novinkou také je, že končí monopol stanic STK. O zřízení linky budou moci požádat i běžné autoservisy. Bude to ale poměrně drahé, takže velký nárůst počtu STK se nedá čekat.
Do pěti let se však mohou sjednotit místa s STK a SME, ovšem také nemusí.
Opakované kontroly na STK budou nově probíhat pod státním dozorem. A ten získá na stanicích technické kontroly větší pravomoc: může využít volavku pro kontrolu kvality práce STK nebo pořizovat nahrávky bez souhlasu soudu.
Prodlužuje se také nutná kontrola na STK pro motorky kategorie L - první kontrolou musí projít po šesti letech a další po čtyřech, dosud museli jít poprvé na STK po čtyřech letech a poté opakovaně po dvou letech. Naopak zpřísnění čeká traktory, které dokážou jet rychlostí vyšší 40 kilometrů v hodině - nově musí na STK každé dva roky. Informace o konci STK bude nově řidičům přicházet do datové schránky tak, aby nezmeškali nutnou kontrolu.
Záchranářská ulička
Na rozdíl od zbytku Evropy se v Česku doteď měla ulička v zácpě pro záchranáře vytvářet mezi pravým a prostředním pruhem. Beztak ji řidiči chvatně „vyráběli“ na poslední chvíli namísto hned při vzniku kolony, takže systém moc nefungoval. Otázka je, jestli se to změní, každopádně nové pravidlo bude shodné jako v cizině.
Auta budou tedy uhýbat doprava ve středním a pravém krajním jízdním pásu, v tom nejrychlejším pak doleva. Záchranářská ulička se vytvoří ve středním pruhu. Do ní smějí vjet „pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu,“ říká doslova novela zákona s tím, že za neoprávněný vjezd do uličky může řidič dostat pokutu až 2 500 korun.
Majáky pro ISZ
Novela zákona také dovoluje vozům integrovaného záchranného systému, či vozidlům ministerstva vnitra používaná policií, využít nově i červenou barvu pro výstražné majáky – ne pouze modrou jako dosud – to kvůli lepší viditelnosti.
Modré majáky mohou mít nově i vozidla zpravodajských služeb při přepravě nosičů utajovaných informací nebo osob, kterým poskytují ochranu.
Co se ještě změnilo:
Novela zákona zavádí od 1. října také signál pro cyklisty se zelenou směrovou šipkou nebo šipkami a doplňkovou zelenou šipku ke stávajícím světelným zařízením.
Pokud policie zjistí při kontrole nevyhovující technický stav vozidla a majitel vozidla neodevzdá osvědčení o registraci vozidla do 5 pracovních dnů ode dne vydání dokladu o jeho zadržení nebo od doručení kopie tohoto dokladu úřadu, hrozí mu pokuta až 100 000 Kč.
Nově se bude vydávat též speciální registrační značka pro ekologická vozidla - psali jsme už dříve. Novou registrační značku dostanou jen elektromobily a auta, která produkují maximálně 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Vydání značky a výměna bude zdarma, značka se na silnicích začne objevovat od dubna 2019.
Na jaře 2019 přibude na českých silnicích další novinka: na rizikových nájezdech dálnic bude instalovaná neonová značka s dlaní a nápisem STOP upozorňující na jízdu v protisměru.
Autoři: Roman Švidrnoch, Martina Procházková
Zdroj: auto.idnes.cz