50 kilometrů nových dálnic za jediný měsíc. Česko dostane dopravní dárek k Vánocům

Do konce roku zbývá několik málo týdnů a Ředitelství silnic a dálnic chystá otevření nových dálnic

Ačkoli by se mohlo zdát, že s blížícími se vánočními svátky upadá pracovní morálka snad ve všech státních i soukromých institucích, v případě Ředitelství silnic a dálnic to neplatí. ŘSD se totiž chystá na otevření hned 50 kilometrů dálnic během jediného měsíce. Potvrdil to generální ředitel ŘSD Radek Mátl v interním podcastu, který pravidelně informuje o novinkách  a plánech v tuzemské dopravě.

Otevření nových úseků

Hned čtyři úseky se otevřou na dálnici D35. Jedná se o tři úseky mezi Hradcem Králové a Olomoucí a také úsek mezi Sadovou a Plotištěm. Součástí tohoto úseku je také mimoúrovňová křižovatka Sadová. K otevření údajně dojde v polovině prosince. 18. prosince by se měli dočkat také v Pardubickém kraji, kde se otevře úsek Janov-Opatovec. Již koncem listopadu přitom došlo ke zprovoznění dalšího úseku D35 mezi Křelovem a Slavonínem.

„Zprovozníme také velmi krásný most na dálnici D55 u Napajedel. A zejména – a to je potřeba zdůraznit – zprovozníme 19. prosince poslední úsek dálnice D1 na obchvatu Přerova. To jsou všechno dálniční stavby, které zprovozníme v prosinci. Těšit se ale můžou i občané Žiželic a Pardubic na obchvaty, které zprovozníme na začátku prosince,“ popisuje dále v podcastu Mátl.

Financování je v procesu

Radek Mátl se rovněž vyjádřil k situaci ohledně financování staveb z důvodu napjatého rozpočtu pro dopravu. „Budeme dělat všechno pro to, abychom naplánované stavby mohli v roce 2026 zahájit. Mám dobrý pocit z toho, že důležitost těchto dopravních staveb si všichni uvědomují, kvitují připravenost ze strany ŘSD. Věřím, že se bude dál pokračovat už v tak dobře rozjeté výstavbě dálniční a silniční sítě v České republice,“ řekl Radek Mátl.

Podle Mátla má ŘSD jasně definovaný rozpočet na příští rok, byť se jedná o minimální výši. I ta však umožní realizaci všech rozestavěných staveb i přípravu dalších. Mátl zároveň dodává, že o finální výši rozpočtu se na ministerstvu dopravy stále jedná.

Dálnice a obchvaty

„O stavby, které chceme zahajovat a máme je připravené, všichni bojují. Všichni si uvědomují závažnost situace a že je potřeba silniční a dálniční infrastrukturu dostavět. Máme před sebou nejen rok 2026, ale i další roky, které potřebujeme zafinancovat v co největší výši, abychom dokázali splnit slib, který jsme dali občanům: dokončit dálniční síť do roku 2033,“ popisuje Mátl další plány.

Mátl v podcastu rovněž upozorňuje na skutečnost, že většina občanů vnímá jako prioritu velké dálniční stavby. Důležité jsou však podle něj i obchvaty. Jako příklad udává silnici I/27 mezi Mostem, Žatcem a směrem na Plzeň, která je podle něj velmi vytížená. Problémy v místě způsobují nejen divoké serpentiny, kdy se sjíždí do hlubokého údolí do Žiželic a následně vyjíždí nahoru, ale také kamionová doprava. Ta způsobuje nejen znečištění ovzduší, ale také zvýšený hluk v obci.

„Postavili jsme přes údolí krásnou estakádu, takže doprava bude plynulá, bude bezpečná. Myslím si, že pro občany Žiželic, ale i pro všechny řidiče, kteří po silnici I/27 jezdí, to bude velmi důležitý obchvat, o kterém se možná málo ví, ale o to víc je důležitý. Ještě je potřeba zmínit, že tento obchvat se stavěl metodou Design & Build a mostní estakáda, která vznikla, je velmi pěkná a jsem na tu stavbu velmi hrdý,“ dodal ke stavbě Mátl.

Autor: Petr Semecký

Zdroj: autoweb.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.