Až doposud jsme byli zvyklí přezouvat dvakrát ročně, nicméně mnoho řidičů tento trend přestává bavit, proto se i vzhledem k mírnějším zimám začaly do centra zájmu dostávat celoroční pneumatiky. Tomu jdou naproti také prodejci, kteří začali více investovat do reklamy a marketingu, což prodeje dále podpořilo.
Rostoucí prodeje i kvalita
Rostoucí zájem potvrzují také data Asociace výrobců pneumatik. V Česku si celoročky aktuálně drží 13% podíl mezi veškerým prodaným obutím pro osobní auta s meziročním nárůstem prodejů od ledna do října o významných 18 %.
Své popularitě vděčí hlavně díky svým kvalitám, které s každým rokem rostou, což potvrzují i nedávné testy těchto gum. Prapůvodně totiž byly celoročky spíše pokusem, ovšem až Michelin s modelem CrossClimate v roce 2015 stvořil skutečně první celoroční gumu typickou pro šipovitý design. Ten se ukázal jako funkční, proto jej dnes najdete u celoročních gum napříč výrobci.
Za rostoucí kvalitou obutí pro každou sezonu stojí také tlak společností nabízejících operativní leasingy, pro které celoroční pneumatiky znamenají úsporu nákladů. Řada firemních vozidel je tak chtě nechtě obouvá, což opět přispívá k vyšším prodejním číslům.
Kompromis, ale použitelný. Kromě extrémů
Je však nutné připomenout, že ve svých sezónních vlastnostech budou srovnatelné zimní a letní pneumatiky lepší než celoroční obutí. Ty stále představují kompromis, který však méně náročným řidičům bude docela stačit. Zvládají totiž i současné nadprůměrně teplé české zimy, ovšem ve chvíli, kdy napadne hodně sněhu nebo ledovka, budete s celoročními v nevýhodě. A na hory, kde bývá sníh i mráz častějším návštěvníkem než v nížinách, se taky moc nehodí.
V létě jsou pak celoročky obvykle hlučnější, auto má kvůli nim vyšší spotřebu, horší jízdní vlastnosti a co je nejhorší? Delší brzdnou dráhu. Hodně se tento efekt projeví ve vysokých rychlostech, například při brzdění ze stovky na nulu, kdy je rozdíl brzdné dráhy na suchu na letních a celoročních gumách klidně pět metrů. Ještě více pak na dálnicích.
Pro koho jsou celoročky vhodné?
V první řadě pro ty, co chtějí ušetřit na provozních nákladech. Ne, že by každoroční přehazování kol/pneumatik stálo ranec (je to přeci jen pár stovek), ale když uvážíte, že potřebujete dvě sady pneumatik, ideálně nazutých na kolech, do toho platíte za jejich výměnu/přezutí, vyvážení a uskladnění, už to může představovat poměrně zajímavou úsporu.
Pro koho tedy celoroční pneumatiky dávají smysl:
- auta s nízkým ročním nájezdem
- auta, která jezdí spíše po městě
- auta s nižším podílem jízdy po dálnicích
- druhé či třetí auto do rodiny
- pracovní auta jezdící i po polních cestách
- řidiče s omezenými ekonomickými možnostmi
Celoroční guma v našich podmínkách může fungovat dobře, pokud nepřijdou sněhové vánice nebo mrazy. Ale to vás od případné koupi nemusí odradit, protože do takového marastu jednoduše nemusíte vyjíždět. V létě pak musíte myslet na klíčovou delší brzdnou dráhu a obecně nižší přilnavost.
Pokud toho najezdíte hodně a kladete na pneumatiky vyšší nároky (především stylem jízdy, ale třeba i zatížením vozu nebo různorodými podmínkami), dává sezónní přezouvání pneumatik pořád největší smysl. Také je to příležitost nechat si při té příležitosti překontrolovat stav obutí a vyvážení kol, ale také prohlédnout nápravy, tlumení a brzdy.
Z hlediska ceny celoroční pneu startuje podle serveru Zbozi.cz od cirka 700 Kč za neznačkový kus neznámé kvality v rozměru R13 a R14, zatímco za prémiovou celoroční gumu ve velikosti R21 dáte klidně 6 000 až 7 000 Kč. Kvalitní celoroční obutí R16 pak počítejte okolo 3 000 Kč za kus.
Dejte si ale pozor na kvalitu, která dost kolísá. Raději si nejdříve přečtěte nějaké testy, ať máte jistotu, že se při výběru nezmýlíte a koupíte opravdu kvalitní obutí.
Autor: Tomáš Hrbek
Zdroj: garaz.cz
1227