Správa silnic už začala s montáží více než čtyř desítek elektronických značek, které budou schopné pružně měnit povolenou rychlost podle aktuální situace. To znamená, že zvýšený limit nebude platit nepřetržitě, ale pouze tehdy, když to umožní počasí, stav vozovky a dopravní situace. V případě hustého provozu, snížené viditelnosti nebo stavebních prací se rychlost automaticky vrátí na 130 kilometrů za hodinu. Celý systém bude řízen Národním dopravním informačním centrem, které bude v reálném čase dohlížet na bezpečnost provozu.
Samotná příprava projektu si vyžádá investici přibližně 55 milionů korun. Pokud se experiment na jihu Čech osvědčí, vláda zvažuje jeho rozšíření i na další úseky, například na dálnici D1 mezi Přerovem a Ostravou či na D11 směrem do Hradce Králové. O případném rozšíření rozhodne analýza výsledků z úseku D3, která ukáže, zda zvýšení rychlosti nezhoršuje bezpečnost nebo nezpůsobuje nárůst nehod.
Zvýšení maximální povolené rychlosti umožnila novela zákona přijatá v roce 2023, která po téměř třiceti letech poprvé otevřela prostor pro změnu pravidel. Poslední úprava proběhla v roce 1997, kdy se hranice posunula ze 120 na 130 kilometrů za hodinu. Český experiment se 150kilometrovou rychlostí tak navazuje na dlouhodobou diskusi o tom, zda moderní dálnice a automobily neumožňují bezpečně jezdit vyšší rychlostí, a zda se země může inspirovat například německými úseky bez pevného limitu, které se z hlediska nehodovosti nejeví jako nebezpečnější.
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, autojournal.cz
Foto: Shutterstock